Placering av tank Fjordling 17HT

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Anders Johansson
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 feb 2013, 19:57

Placering av tank Fjordling 17HT

Inlägg av Anders Johansson »

Jag står i begrepp att låta tillverka en vettig tank till min 17HT och funderar på viktfördelningen.

Det enklaste är kanske att låta den hamna helt under motorbrunnen och därmed ganska långt bak. Volymen blir troligen 50-60 liter och på akterspegeln hänger en 170 kg Optimax 115 Hk. Det ger mest plats kvar att utnyttja för väskor, packning, tampar etc framme i båten men jag undrar om vikten hamnar för långt bak. Det ser lite baktungt ut i hamn men gör kanske inte så mycket när man kör. Eller?

Alternativ 2 är att lägga samma låga tank en aning längre fram så att den hamnar under soffan. Det flyttar fram vikten något, men frågan är om det gör någon större skillnad? Det blir också lite bökigare att komma åt stuvutrymmet under motorbrunnen.

Alternativ 3 är att försöka tillverka en trekantig tank som läggs i fören under toften (framför iläggsskivan). Det flyttar vikten mycket men ger en bökigare installation med påfyllning, avluftning och slang bak till motorn. Dessutom kanske det är dumt att ha så mycket vikt så långt fram när båten hoppar i vågor?

Vad tror ni?
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Placering av tank Fjordling 17HT

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

De flesta Fjordlingar jag tittat på har bränsletanken bak under motorbrunnen.
Ring Dyvik marina de har kanske några bra tips?

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar