Byte av relingslist på Fjord 21 Weekender

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
BJohan
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 apr 2011, 21:02

Byte av relingslist på Fjord 21 Weekender

Inlägg av BJohan »

Hej

Jag håller på att byta relingslist på min Fjord 21 Weekender. Jag har köp en ny list från Parmaplast, svart med vit instickslist. Jag har nu demonterat den gamla listen. Bakom den gamla listen sitter en tunn gummilist. Vad är den till för? Jag kan bara gissa att den ska hindra smutsvatten att rinna ned och orsaka smutsränder. Var köper jag en sådan list?

Ni som bytt relingslist tidigare, den vita instickslisten, skjuter man in den från änden på listan?
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Byte av relingslist på Fjord 21 Weekender

Inlägg av Paxman »

Nu har jag aldrig tittat närmare på relingslisten på en Fjord men om det är som jag tror efter din beskrivning så är den vita listen en sk spränglist. Det är vanligt i lister för fönsterrutor och är till för att gummilisten ska vara enkel att montera tillsammans med glaset. Sen trycks spränglisten in för att sätta allt i spänn. Ofta behöver man inte ens använda tätningsmassa men då krävs det att alla ytor är väldigt släta.

Spränglisten tvingar man in i skåran allt eftersom. Man börjar vid änden och trycker in spränglistens ände där, sen matar man ned listen runt hela båten. Diskmedel kan vara bra att smörja med så man får lite bättre glid. Det finns även specialverktyg som vidgar skåran i gummilisten och matar ned spränglisten när det dras längs listen, glasmästare har sådana verktyg som de kanske vill hyra ut.

Mvh
Fred
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
BJohan
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 apr 2011, 21:02

Re: Byte av relingslist på Fjord 21 Weekender

Inlägg av BJohan »

Jag hittade en monteringsanvisning på Parmaplast hemsida

http://www.parmaplast.no/no/LinkClick.a ... 59&mid=394

Om jag förstår den rätt trycks listen på plats med hjälp av handkraft och såpvatten. Alltså inte genom att skjuta in den från änden.
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Byte av relingslist på Fjord 21 Weekender

Inlägg av Paxman »

Ungefär som jag skrev mao...
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
BJohan
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 apr 2011, 21:02

Re: Byte av relingslist på Fjord 21 Weekender

Inlägg av BJohan »

Precis. :)
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Byte av relingslist på Fjord 21 Weekender

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Jag har monterat listen på min förra båt en 21 Weekender känner inte igen att det satt en tunn gummilist bakom den gamla listen . Är det någon som lossat listen och lagt Sika bakom ?

Vita gummilisten är bara att trycka dit , gick lätt på min båt, sätt ett ändlägesbeslag som täckning över listskarven.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
BJohan
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 apr 2011, 21:02

Re: Byte av relingslist på Fjord 21 Weekender

Inlägg av BJohan »

Nej, det är inte Sika. Det är en tunn gummilist, exakt lika bred (15 mm) hela vägen runt båten och lätt att lossa. Jag låter den nog sitta kvar.

Bild
Skriv svar