Drev-frågor (särskilt 280)
Moderator: Lars Lundbladh
Re: Drev-frågor (särskilt 280)
Så, om jag har förstått det rätt så ska man manuellt frigöra hakarna för att lyfta drevet på land? Eller ska drevet gå att lyfta alltid om inte backen är i?
Jag har laddat ner instruktionsboken. Finns bla. här:
http://www.champagnelady.se/II/?wpfb_dl=1
När man tätar om drevet vilka tätningar byter man?
Jag borde kanske googla/läsa rephanboken lite mer innan jag bombar med frågor.
Men jag har ringat in pryttlar jag kan tänka mig bör tätas.... Kommentarer på det?
Jag har laddat ner instruktionsboken. Finns bla. här:
http://www.champagnelady.se/II/?wpfb_dl=1
När man tätar om drevet vilka tätningar byter man?
Jag borde kanske googla/läsa rephanboken lite mer innan jag bombar med frågor.
Men jag har ringat in pryttlar jag kan tänka mig bör tätas.... Kommentarer på det?
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Re: Drev-frågor (särskilt 280)
Vad är gängse termer för drevets olika delar?
Sköld är jag med på.
Men sen, brukar man säga över, mellan och underhus?
Sköld är jag med på.
Men sen, brukar man säga över, mellan och underhus?
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Re: Drev-frågor (särskilt 280)
Japp, så har jag förstått att de benämns...eller som det står på VPs hemsida: (SKÖLD), ÖVRE VÄXELENHET, MELLANHUS och UNDRE VÄXELENHET. (Copy/paste direkt från www.marinepartseurope.com, därav Caps-Lock).
Mvh
Fred
Mvh
Fred
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Re: Drev-frågor (särskilt 280)
Jo, jag har ju läst dom benämningarna, men tänkte att det kanske inte är dom man slänger sig med daglig dags när man pratar drev
Jag är "bilreservdelsmänniska" och skulle man slänga sig med vad som står i originalreservdelslistorna skulle mekanikerna ibland tro man pratade utrikiska. Detta beror ganska ofta på att vissa saker är "direkt" översatta. Men nu blev det OT!
FRÅGA, igen
När man provtrycker, gör man det för att felsöka eller för att bara se så det är tätt?
Jag är "bilreservdelsmänniska" och skulle man slänga sig med vad som står i originalreservdelslistorna skulle mekanikerna ibland tro man pratade utrikiska. Detta beror ganska ofta på att vissa saker är "direkt" översatta. Men nu blev det OT!
FRÅGA, igen
När man provtrycker, gör man det för att felsöka eller för att bara se så det är tätt?
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Re: Drev-frågor (särskilt 280)
Lars kanske bör svara på dessa frågor men jag kan ju rapportera vad jag snappat upp när jag läst massor om drev på nätet.
Provtryckning gör man dels när man misstänker läckage/har köpt ett beg. drev och vill veta ifall det är tätt men också efter att man packat om drevet för att säkerställa att de nya packningarna verkligen håller tätt. Jag har också förstått att det är viktigt att man både tryck- och vakuumtestar. Detta för att en tätning kan vara tät när det är övertryck i drevet men läcka när det är undertryck (som väl är det vanliga när drevet används under vattnet), och vice versa.
Mvh
Fred
Provtryckning gör man dels när man misstänker läckage/har köpt ett beg. drev och vill veta ifall det är tätt men också efter att man packat om drevet för att säkerställa att de nya packningarna verkligen håller tätt. Jag har också förstått att det är viktigt att man både tryck- och vakuumtestar. Detta för att en tätning kan vara tät när det är övertryck i drevet men läcka när det är undertryck (som väl är det vanliga när drevet används under vattnet), och vice versa.
Mvh
Fred
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
-
- Inlägg: 1520
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Re: Drev-frågor (särskilt 280)
Hej!
Enklast är att du köper en komplett packningssats från tex www.drevdelar.se då får du med alla packningar som du behöver.
Det enda du behöver veta är om det är ett SP eller DP drev (singel eller duoprop), (du har missat en del packningar på dina bilder)
I satseran finns alla packningar som behövs. Viktigt! Håll reda på schimsen bara.
Provtryckning och vakuumtest för att konstatera läckage före eller efter renovering.
Drevet skall aldrig gå att lyfta för hand vare sig backen är i eller inte. För att lyfta drevet måste backhaken manövreras manuellt eller via drevlyften. På 290 finns ingen drevlyft och där skall backhakarna alltid vara i ingrepp.
Drevets delar:
Sköld
Styrgaffel
Styrhjälm
Överhus
Mellanhus
Underhus
Backhakar
Drevlyft
Powertrim
Powertrimkolv
Bockhorn eller riser
Klämring
Strut
Mellanaxel
mm.
/Lars
Enklast är att du köper en komplett packningssats från tex www.drevdelar.se då får du med alla packningar som du behöver.
Det enda du behöver veta är om det är ett SP eller DP drev (singel eller duoprop), (du har missat en del packningar på dina bilder)
I satseran finns alla packningar som behövs. Viktigt! Håll reda på schimsen bara.
Provtryckning och vakuumtest för att konstatera läckage före eller efter renovering.
Drevet skall aldrig gå att lyfta för hand vare sig backen är i eller inte. För att lyfta drevet måste backhaken manövreras manuellt eller via drevlyften. På 290 finns ingen drevlyft och där skall backhakarna alltid vara i ingrepp.
Drevets delar:
Sköld
Styrgaffel
Styrhjälm
Överhus
Mellanhus
Underhus
Backhakar
Drevlyft
Powertrim
Powertrimkolv
Bockhorn eller riser
Klämring
Strut
Mellanaxel
mm.
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Re: Drev-frågor (särskilt 280)
Tack Lars och Paxman.
Jag ska införskaffa verktyg för att trycka drevet. Verktyg får man aldrig för mycket av.
Låter bra att det finns en sats. Annars sitter jag där utan nån pryttel iaf när det ska göras
Imorgon ska jag häkta lös dreven. Det lär väl komma fler frågor
Jag ska införskaffa verktyg för att trycka drevet. Verktyg får man aldrig för mycket av.
Låter bra att det finns en sats. Annars sitter jag där utan nån pryttel iaf när det ska göras
Imorgon ska jag häkta lös dreven. Det lär väl komma fler frågor
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Re: Drev-frågor (särskilt 280)
Kan man utifrån dessa se om jag har tidigt eller sent utförande. Tänker på när jag ska köpa bussningsdelar till styrtappen:
BB: SB: Dom ser lite olika ut uppe på hjälmen där tappen fäster mot hjälmen.
BB: SB: Dom ser lite olika ut uppe på hjälmen där tappen fäster mot hjälmen.
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
-
- Inlägg: 1520
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Re: Drev-frågor (särskilt 280)
Till 280 dreven har det mig veterligen bara funnits en diameter på styrtappen
se även:
http://www.drevdelar.se/product.do?productId=F711142
Du kanske har tittat på 270 där fanns en tidigare variant med liten styrtapp
/Lars
se även:
http://www.drevdelar.se/product.do?productId=F711142
Du kanske har tittat på 270 där fanns en tidigare variant med liten styrtapp
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Re: Drev-frågor (särskilt 280)
Jag läste npg bara sen modell, men det finns bara den så då var det klart.
Blir det denna tätningsring?
http://www.drevdelar.se/product.do?productId=19195
Blir det denna tätningsring?
http://www.drevdelar.se/product.do?productId=19195
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
-
- Inlägg: 1520
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Re: Drev-frågor (särskilt 280)
Det stämmer du har 39 mm styrtapp på ett 280 drev.
/Lars
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Re: Drev-frågor (särskilt 280)
Lossat bägge dreven nu. SB bälg hade ett hål och det var vatten i den.
Man kan förnimma ett glapp på utg.axel från motorn. (gul på bild)
Antar att man bör åtgärda direkt?
Byter man gummiringen bakom klämringen? (nr 40)
Något att tänka på när man gör detta jobb?
Man kan förnimma ett glapp på utg.axel från motorn. (gul på bild)
Antar att man bör åtgärda direkt?
Byter man gummiringen bakom klämringen? (nr 40)
Något att tänka på när man gör detta jobb?
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Re: Drev-frågor (särskilt 280)
Om man ska byte innre lagret, måste man ur med struten då? Går den att få ut genom skölden isf?
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Re: Drev-frågor (särskilt 280)
Nu vet jag inte hur det ser ut på din motor men jag ganska säker på att på min motor så går det inte att få ut struten genom skölden. Däremot borde det gå att få bort struten på insidan om axeln (65) är urdragen. Detta är ingenting jag gjort själv men jag har sett hur grejerna ser ut innan de monterades i min båt.
Mvh
Fred
P.s Så du är också kvar på land Per? Samma gäller för mig men jag tror att det närmar sig sjösättning! D.s
Mvh
Fred
P.s Så du är också kvar på land Per? Samma gäller för mig men jag tror att det närmar sig sjösättning! D.s
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
-
- Inlägg: 1520
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Re: Drev-frågor (särskilt 280)
Hej!
Man kan bara byta yttre lagret på motorer/sköldar med dubbla lager.
För att dra ut mellanaxeln utan att lossa struten måste en special avdragare användas. Först tas tätningsringen bort sedan lossas segersäkringarna (ofta 2st).
Sedan kläms avdragaren runt axeln och axeln slås ut med glidhammare.
Oftast är det yttre lagret som är slitet men har det kommit vatten i dessa så måste nog struten tas ur. Samtidigt bör man då kolla ryckdämparen.
Jag bytte ryckdämpare för några år sedan , rasslade som sjutton på tomgång utan växel i då fjädrarna skallrade.
/Lars
Man kan bara byta yttre lagret på motorer/sköldar med dubbla lager.
För att dra ut mellanaxeln utan att lossa struten måste en special avdragare användas. Först tas tätningsringen bort sedan lossas segersäkringarna (ofta 2st).
Sedan kläms avdragaren runt axeln och axeln slås ut med glidhammare.
Oftast är det yttre lagret som är slitet men har det kommit vatten i dessa så måste nog struten tas ur. Samtidigt bör man då kolla ryckdämparen.
Jag bytte ryckdämpare för några år sedan , rasslade som sjutton på tomgång utan växel i då fjädrarna skallrade.
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben