Vända båt upp och ned

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Fjordling17ht
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 jun 2013, 14:33

Vända båt upp och ned

Inlägg av Fjordling17ht »

Hur gör ni/man för att vända en 5 m HT båt (Fjordling) upp och ned? I mitt fall handlar det om att jag ska göra en ganska omfattande bottenrenovering: tunnel av, renslipning av hela botten upp till nedre steglist, bortagning (spackling + slipning akterut) av "hooken", plasta fast tunneln med epoxi + matta, epoxibehandling, bottenmålning. Känns lite eländigt och svårt att göra detta liggande under båten med båten på trailer så jag tänkte ta bort motor, HT + allt annat löst och lägga båten upp och ned. Jag tänkte det borde finnas någon typ av stativ som fästs i akterspegeln, och sedan något i stävöglan. Sedan hissar man bara upp och roterar. Har för mig jag sett bild på något sådant på webben, men hittar det inte nu. Ingen jag frågat känner till något sådant. Båten har en ganska tunn kant där relingslisten sitter, och tror den skulle knäckas om man bara vänder båten liggande på marken. Hur gör man?...
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Vända båt upp och ned

Inlägg av Paxman »

Spånar lite fritt här...

Alt. 1: Palla upp ordentligt med bildäck (utan fälg givetvis) och knuffa upp båten på sidan. Se till att relingslisten går fri från däcken.

Alt. 2: Ordna en lyftställning med en stång tvärs som du kan trä ett rör över. Från röret lägger du breda spännband som går under båten så det bildar en vagga som båten kan rotera i.

Alternativ 1 är ju avgjort enklast och bör fungera utmärkt. Speciellt om du får ihop ett gäng medhjälpare som kan hjälpa till att stjälpa upp båten och passa in däcken.

Mvh
Fred
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Vända båt upp och ned

Inlägg av Lars Lundbladh »

Skall du ta av överbyggnaden ?

En ide men det finns säkert fler:
Bygg en utriggare/ram i trävirke ordentligt fäst i akter och förpik skruva bort knaparna och fäst den ordentligt med genomgående skruv. + stöd runt sidorna reling eller överbyggnad. Sedan är det bara att vända båten och lägga den på bockar.

Jag har varit med och vänt ett tomt Delta 17 skrov på 2 man utan problem vi använde några plank för att skydda relingen det var allt.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Fjordling17ht
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 jun 2013, 14:33

Re: Vända båt upp och ned

Inlägg av Fjordling17ht »

Lars Lundbladh skrev:Skall du ta av överbyggnaden ?

En ide men det finns säkert fler:
Bygg en utriggare/ram i trävirke ordentligt fäst i akter och förpik skruva bort knaparna och fäst den ordentligt med genomgående skruv. + stöd runt sidorna reling eller överbyggnad. Sedan är det bara att vända båten och lägga den på bockar.

Jag har varit med och vänt ett tomt Delta 17 skrov på 2 man utan problem vi använde några plank för att skydda relingen det var allt.

/Lars
Om jag ska göra detta överhuvudtaget så tar jag bort allt som behöver tas bort, men inte mer än nödvändigt. Hardtopen går att skruva bort.
Intressant ide. Du menar att utriggarna (träbalkar) sticker ut åt sidorna och går i marken då man vänder båten?
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Vända båt upp och ned

Inlägg av Lars Lundbladh »

Du menar att utriggarna (träbalkar) sticker ut åt sidorna och går i marken då man vänder båten?
Det är precis så jag menar

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar