Hej
Är det någon som har erfarenheter av bottenblästring, finns nu mer både sand och is. Hade tänkt mig kunna stå på varvet bland andra båtar så det får inte damma. Tänkte om man kör nu på hösten när man gått upp och sen så får hon torka ordentligt hela vintern och sedan en två- komponentsbehandling till våren.
Någon som har erfarenhet?
/Anders/ Fjord 1001CB
Bottenblästring!?
Moderator: Lars Lundbladh
-
- Inlägg: 1520
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Re: Bottenblästring!?
Hej!
Kolsyre-is är att föredra det skadar gelcoaten minst. Oftast måste man trots detta spackla skrovet med epoxyspackel efteråt och sedan måla upp till 6 lager epoxi för att få ett bra skydd.
/Lars
Kolsyre-is är att föredra det skadar gelcoaten minst. Oftast måste man trots detta spackla skrovet med epoxyspackel efteråt och sedan måla upp till 6 lager epoxi för att få ett bra skydd.
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Re: Bottenblästring!?
Hej Lars,
Känner du till någon vettig firma i sthlm som jobbar på plats med själva blästringen.
/A
Känner du till någon vettig firma i sthlm som jobbar på plats med själva blästringen.
/A
\AndersK
Re: Bottenblästring!?
Hej Anders
Jag fik min 24W bottom sandbläst i 2011, med bra resultat, men du mäste hitta en operatør med erfarenhet i bläst på botar, andas risker du at forlora for mycket gelcoat.
I alla tilfälde måste du sparkla med epoxy primer(täcka osmosis och skadar ifran blastning), och mala 6 gg med epoxy(2komponent), och sidst en extra gang med epoxy som inta törra för du malar med hard bottom maling(1komponent), om du inta malar vät i vät den sidste gangen risker du at forlora anitfouling dersom epoxy bliver extremt härd, så at maling inta kan hänge på härdat epoxy.
du kan se lite foto på denne link af sand blast och resultat
https://plus.google.com/photos/10288272 ... 8rIwYLB0QE
/Per
Jag fik min 24W bottom sandbläst i 2011, med bra resultat, men du mäste hitta en operatør med erfarenhet i bläst på botar, andas risker du at forlora for mycket gelcoat.
I alla tilfälde måste du sparkla med epoxy primer(täcka osmosis och skadar ifran blastning), och mala 6 gg med epoxy(2komponent), och sidst en extra gang med epoxy som inta törra för du malar med hard bottom maling(1komponent), om du inta malar vät i vät den sidste gangen risker du at forlora anitfouling dersom epoxy bliver extremt härd, så at maling inta kan hänge på härdat epoxy.
du kan se lite foto på denne link af sand blast och resultat
https://plus.google.com/photos/10288272 ... 8rIwYLB0QE
/Per
Re: Bottenblästring!?
Tack Per, det där bilderna inspirerar!
Vilket jobb, verkligen efter boken. Så a och o är en duktig blästerperson så man inte förstör båten.
/A
Vilket jobb, verkligen efter boken. Så a och o är en duktig blästerperson så man inte förstör båten.
/A
\AndersK
Re: Bottenblästring!?
Per!
Ser att du har stoppat i någon KAD maskini fjorden, skulle vara intressant att höra vad du kör med för propellrar, vilken hastighet och vad du har för bränsleförbrukning!
Jag har själv en 42:a i min båt, B5 propellrar och drar ca 1,2l/nm blandad körning. Mestadels 23-25 knop marchfart och toppar 31...
Längtar redan till nästa sommar!!!
Ser att du har stoppat i någon KAD maskini fjorden, skulle vara intressant att höra vad du kör med för propellrar, vilken hastighet och vad du har för bränsleförbrukning!
Jag har själv en 42:a i min båt, B5 propellrar och drar ca 1,2l/nm blandad körning. Mestadels 23-25 knop marchfart och toppar 31...
Längtar redan till nästa sommar!!!
Re: Bottenblästring!?
Hej Baheno
Ja, byttet ifrån AQD40 til KAD43 i år, och er nöjd, fast bränsleforbrug kunne önskas lägere, Jag har inta mätat forbrug, som du vet er det intat så enkelt på diesel
Jag kör med DP-E 1:1,78 och har kollat med olika props;
B6: 3900rpm ~ 34-35kn, 3000rpm ~ 24Kn, 2800rpm ~ 21Kn, 1500rpm ~ 7kn
C4: 4000rpm ~ 33kn, 3000rpm ~ 22Kn, 2800rpm ~ 20Kn, 1500rpm ~ 6,9kn
C5: 3850rpm ~ 33-34kn, 3000rpm ~ 23Kn, 2800rpm ~ 21Kn, 1500rpm ~ 7,3kn
C7: 3650rpm ~ 33-34kn, 3000rpm ~ 23Kn, 2800rpm ~ 22Kn, 1500rpm ~ 7kn
Alt er kollat med 200L fuel, 100L vatten, och 3-4 pers ombord
Jag kör nu med C5, dersom B6 går sönder, store delar av paint och antifouling forsvinder på første snap acceleration, och ved kavitering opstår skador på selve alu-
materialet.
Jag skulla gerna ha kollat med C6, som jag tänker er bedste macth til min båt/vigt m.m. och ger mindre bränsle forbrug, men har inta hittat en til bra pris
hilsen
Per,
Ja, byttet ifrån AQD40 til KAD43 i år, och er nöjd, fast bränsleforbrug kunne önskas lägere, Jag har inta mätat forbrug, som du vet er det intat så enkelt på diesel
Jag kör med DP-E 1:1,78 och har kollat med olika props;
B6: 3900rpm ~ 34-35kn, 3000rpm ~ 24Kn, 2800rpm ~ 21Kn, 1500rpm ~ 7kn
C4: 4000rpm ~ 33kn, 3000rpm ~ 22Kn, 2800rpm ~ 20Kn, 1500rpm ~ 6,9kn
C5: 3850rpm ~ 33-34kn, 3000rpm ~ 23Kn, 2800rpm ~ 21Kn, 1500rpm ~ 7,3kn
C7: 3650rpm ~ 33-34kn, 3000rpm ~ 23Kn, 2800rpm ~ 22Kn, 1500rpm ~ 7kn
Alt er kollat med 200L fuel, 100L vatten, och 3-4 pers ombord
Jag kör nu med C5, dersom B6 går sönder, store delar av paint och antifouling forsvinder på første snap acceleration, och ved kavitering opstår skador på selve alu-
materialet.
Jag skulla gerna ha kollat med C6, som jag tänker er bedste macth til min båt/vigt m.m. och ger mindre bränsle forbrug, men har inta hittat en til bra pris
hilsen
Per,