Startproblem AQAD40B

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Linken
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:56

Startproblem AQAD40B

Inlägg av Linken »

Hej. Jag monterade in ny startmotor på min Volvo Penta AQAD40B årsm.-84 som sitter i en Fjord 725 SE årsm. -84 . Nu när jag skall starta drar startmotorn runt hur bra som helst men motorn vill inte gå igång. Efter att ha dragit på startmotorn en stund hackar motorn till och vill tända men orkar inte gåigång, fortsätter at dra samma sak motorn tänder ett par gånger men orkar inte gå igång :( Har kollat bränslesystemet efter luftläckage och hittade ett vid bränslefiltrets luftskruv som nu är fixat. Då jag pumpar med handpumpen kommer det bra med bränsle. Har haft loss bränslerören ett och ett vid spridarna då det börjar komma bränsle spänner jag dom igen, men det hörs ett "kluckandeljud" ( som då man spillet vatten i ett glas) från insprutningspumpen. Är det svårt att få bort all luft ur systemet? Hur är det med glödstiftena, borde inte motorn också gå igång fast man har defekta stift ( glöder dock varje gång jag försöker starta). Hur beter sig motorn ifall stoppsolenoiden kärvar ? Har också kollat vatten avskiljaren, och ja det finns bränsle :D
Lars Lundbladh
Inlägg: 1501
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Startproblem AQAD40B

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Om felet uppkom direkt efter bytet av startmotor är det troligast att du har någon form av elfel.
Tex stoppmagneten som finns uppe till vänster på andra sidan av elschemat.
Bifogar elschema för AQAD40 senare utförande behöver du något annat schema så hör av dig igen.
AQAD40 el.pdf
(564.46 KiB) Nerladdad 534 gånger
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Linken
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:56

Re: Startproblem AQAD40B

Inlägg av Linken »

Hej. Tack för ditt svaroch elschemat, men har lite svårt att förstå hur det kan ha inverkat på stoppen då det endast kommer fram 5 kablar till startern : +/jord, startrelä, glödrelä och generator? Skillnaden på den ny och gammla startmotorn är att på den gammla fanns ingen separat jordkabel utan den jordade direkt i skrovet medan på den nya finns en separar plint för jord. Men det kan säkert hända att det är elen som bråkar. Allt tyder ju på att motorn inte får bränsle fast jag har loss kopplat tryckröret från spridaren på cyl.1 så spottar den bara lite bränsle ur röret precis som om stoppsolenoiden skulle ligga på. Hade dock bort stoppen idag och den kolven på den var helt lös. Försökte testa ifall den drog men lite svårt då men är ensam ( borde isåfall ha jäkligt långa armar ellet löstagbara ögon för att kunna se den lilla rackaren nere i motorummet ) :D Jag försökte också lyssna medan jag tryckte på stoppknappen och strömmen påslagen och man hör att det knäcker i den.
Lars Lundbladh
Inlägg: 1501
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Startproblem AQAD40B

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej igen,

Ett vanligt fel på gamla dieslar är att matarpumpen lägger av då får du inget bränsletryck.
Fungerade motorn bra innan startmotorbytet ?

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Linken
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:56

Re: Startproblem AQAD40B

Inlägg av Linken »

Hej. Motorn fungerade helt perfekt. Trots att den gamla startmotorn nästan inte orkade dra runt så startade bra. Låg på ca. 80 grader vid 3200rpm och rykte knappt ( förutom vid start så som alla andra Penta :D ). Så jag är ganska frustrerad nu för ännu finns det fina dagar kvar på sjön :twisted:
Linken
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:56

Re: Startproblem AQAD40B

Inlägg av Linken »

Problemet löst :D Det visade sig vara sjövattenpumpen som var boven. Jag hade haft bort pumpen tidig och bytt en packning, tydligen då jag satte dit den igen spännde jag den så pass hårt att pumpens axel pressade mot insprutningenspumpens drivning att den började gå trögt :shock: Nu satte jag tunna brickor mellan pumpens fläns och drivhus startade motorn med en gång :D I vinter blir det att renovera sjövatten pumpen och kolla axellängden. Nå väl slutet gott :wink: God fortsättning på båtsäsongen till er alla.
Lars Lundbladh
Inlägg: 1501
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Startproblem AQAD40B

Inlägg av Lars Lundbladh »

Bra att du hittade felet, lite långsökt men man slutar aldrig förvånas.
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar