Surfplatta

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Linken
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:56

Surfplatta

Inlägg av Linken »

Har någon här erfarenhet av surfplattor och hur bra dom fungerar som navigator ? Finns det något märke som ni kan rekommendera? Har funderat på Nexus eller Sony.
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Surfplatta

Inlägg av Lars Lundbladh »

Jag har kört med en IPad 1 några gånger men min plotter är bättre i solljus dessutom stänger plattan av när det blir för varmt. Kolla ljusstyrkan och att det finns bra appar. Jag har prövat Isailor och Navionics. I mitt tycke har Navionics lite bättre Sjökort.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: Surfplatta

Inlägg av TomasR »

Hej.

jag har kört i 2 år med Samsung Tab 10.1 och med Navionics app med sjökort över hela stockholm.

Tycker det fungerat otroligt bra. Speciellt om man tittar på priset mot en plotter.
Till den har jag även vattentätt fodral för 200 kr som jag sätter på om det behövs.

Jag har alltid strömkabeln i via ett cigguttag bredvid och har även ett ställ med sugkopp för ca 250 kr.
Exaktheten tycker jag är utmärkt. Vid 30 knop har jag kollat i ex ett sund mellan 2 uddar och den i de tillfällena ligger max 10-20 m efter . Vid lägre är den mycket exakt.

Som tidigare inlägg har även det hänt vid 3 tillfällen, dvs att solen har gassat så mycket så att den är för varm för att kunna ladda. Men 3 dgr av alla jag är ute är inte mycket. Den håller ändå i över 1 tim på batteri och jag kommer rätt långt på det om jag gasar :-)

Slutsats: Om jag om nått år behöver byta ut så kommer jag att köpa en ny Samsung platta och ej en plotter. (Om jag inte vill ha massa funktioner som bara en plotter kan ge såklart)
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
Linken
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:56

Re: Surfplatta

Inlägg av Linken »

Tack för ditt svar, Tomas. Samsung ligger faktist högt på tomtens önskelista just nu :-)
Skriv svar