Fjord 27 selcruiser Sepcifikation

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Steve_Drake
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 sep 2013, 20:39

Fjord 27 selcruiser Sepcifikation

Inlägg av Steve_Drake »

Hallå.
Har köpt mig en Fjord och har funderingar på att byta backslag. Undrar därför lite om hur lång den är i vattnet, hur tung den är (har en gammel 120Hp Diesel) och samtidigt om ni vet hur bred den är i vattnet. Gissar på att man inte skall ta fullbredden när man räknar ut backslagsverkan/propeller m.m.
Tacksam för svar
Steve
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Fjord 27 selcruiser Sepcifikation

Inlägg av Lars Lundbladh »

Backslaget anpassas normalt till motorns vridmoment och varvtal. Vad är det för motor? Varför vill du byta backslaget ?

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Steve_Drake
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 sep 2013, 20:39

Re: Fjord 27 selcruiser Sepcifikation

Inlägg av Steve_Drake »

Har ett litet läckage som förra ägaren och även några som jag pratat med tror är backslaget. Dessutom ingick det ett backslag i köpet som förra ägaren tänkt sätta in. E lite sugen på någon knop extra också. Går fint i cirka sju knop nu och jag hoppas att man skall funna få nån till med mina 120 hästar. Det nya backslaget har 1:52 istället för 2 också. Vi håller på ocj räknar på om motorn orkar det nya backslaget eller om propeller måste vara superliten om motorn skall orka. Som du hör så kan jag inte så mycket om motorer så jag är tacksam för all info jag kan få. / Mats
Cruiser27
Inlägg: 87
Blev medlem: 20 feb 2012, 20:57
Ort: Ljungskile

Re: Fjord 27 selcruiser Sepcifikation

Inlägg av Cruiser27 »

Hej, kör du med en Ford 2715e? Är sju knop din marschfart, i så fall, vad har du för maxfart och vid vilket varvtal? Har du en 2715e är ditt maxvarv 2500 och med rätt propeller (ex 4-bladig 18"X 15") skulle din maxfart ligga runt 14-15 kn, lagom marsch runt 10-12. Detta då med utväxling 1.52:1. Jag åker själv Selcruiser men har inte de exakta måtten på skrovets vattenlinje, men har gjort en hyfsad uppskattning. Kan alltså diffa lite, även beroende på vikt o last.
Det här är en bra site om du vill kalkylera propp stl:http://www.vicprop.com/displacement_size.php, men du kanske redan varit där...

MVH, Kim
Selcruiser 27 med Hyundai S250
Steve_Drake
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 sep 2013, 20:39

Re: Fjord 27 selcruiser Sepcifikation

Inlägg av Steve_Drake »

Hallå.
Maxfart nu är 13 knop vid 2800 varv.
Ligger på ca. 1800 och kör i 7 knop.
Det hade varit riktigt skönt med ett par knop till.
Jag har även en tråd ute på maringuiden om någon vet något pris på byte av backslag av en fackman.
Har du/ ni hört någon som lämnat bort detta och vad ungefär det kostade?
Skriv svar