Däckstömning Cruiser 27

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Jolin
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 aug 2013, 15:02

Däckstömning Cruiser 27

Inlägg av Jolin »

Hej på er!
Är det någon här som är ägare av en cruiser eller selcruiser 27 och har börjat fundera på, eller har installerat däckstömning av septitanken?
Har funderat lite på detta men hittar ingen bra lösning.
Jag har tanken fram på styrbord sida, okej, man kan dra rätt upp till scarndäck det skulle ju vara enkelt.
Men! Nu har man ju vattenpåfyllningen där strax bakom, hur stor är risken att bakterier vid tömning hamnar på scarndäcket?
Finns det någon liten chans att detta kan komma in i vattentanken vid påfyllning av vatten?
Då är ju den helt körd sen?
Hur har ni andra gjort?
Hur resonerar ni kring detta?
larssonmatte
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 apr 2013, 21:37

Re: Däckstömning Cruiser 27

Inlägg av larssonmatte »

Hej
Har inte tänkt på det men bakterier. Men jag har tömningen på scarndäck på min 27.
Jolin
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 aug 2013, 15:02

Re: Däckstömning Cruiser 27

Inlägg av Jolin »

Hej igen!
Tack för svaret, jag har lite frågor angående detta.
Det kanske är liten risk? Jag har aldrig sett en tömning så jag vet inte hur det ser ut faktiskt
men man vill ju inte chansa och slå ut hela vattentanken och hela familjen blir sjuka på semestern.

Hur har du dragit tömningen?
Har du dragit rör eller slang?
Har du fått utökat ventilationen till tanken? finns risk att suga ihop den annars?
Har du dragit upp det in via toalettutrymmet eller rakt upp i förruffen?
Skulle vara kul att få se bilder på en sådan installation, så man har något att gå efter ifall man tar tag i detta i vinter.

en fråga till:)
Fick du plats med Y-rör med ventiler under soffan så man kan ha kvar sjötömning som alternativ ochså?
Idag har jag en stor pump där för töming.
Cruiser27
Inlägg: 87
Blev medlem: 20 feb 2012, 20:57
Ort: Ljungskile

Re: Däckstömning Cruiser 27

Inlägg av Cruiser27 »

Hej, jag står inför samma jobb i vinter, men med mindre problem. Jag har toan på BB:s sida och septitanken (en liten på 32L) i utrymmet under styrplatsen om SB. Färskvatten i BB:s skarndäck. För mig blir det alltså bara att dra tömningen, via en 3-vägs koppling, upp genom skarndäck strax för om bränslepåfyllningen. Jolin, är det inte möjligt för dig att växla färskvattenröret mot en toatömning och lägga vattenpåfyllningen i BB:s skarndäck? Blir en lång slang, men den är ju billigare än diffusionsslang...jag tror i och för sig att tömningstekniken för septi är ganska trygg vad gäller spill, om jag ska bedöma efter vad jag sett. Du trycker i ett koniskt gummimunstycke som sluter tätt i däcksgenomföringen, suger tills det är tomt, stänger av sugfunktionen och drar upp munstycket (möjligt kritiskt läge!), och jag tror att stationerna kommer att ha möjlighet för nyttjarna att spola rent (med sjövatten). En smart grej som rekommenderas är nämligen att fylla tanken med vatten via luftningen och tömma igen för att få så ren tank som möjligt. Har du mindre än 19 mm diam på luftningen ska du byta.

Är det någon som har erfarenhet, positiv eller negativ, av Biltemas solcellsventil med nattfunktion? Köpte en sån tidigare i somras men har tvekat med montering. Den har bara 3 fästskruvar en tätningsring som jag inte vet om jag vågar lita på. Tänkte sätta den i ruffluckan, det känns rätt angeläget med en kondensdödare.

/Kim
Selcruiser 27 med Hyundai S250
Skriv svar