Motoralternativ till Fjord 900 Dolphin
Moderator: Lars Lundbladh
Motoralternativ till Fjord 900 Dolphin
Hej.
Jag är ny medlem i forumet och letar efter en båt för att parkera i båtplatsen jag fått i Sundbyberg. Jag har sedan länge snöat in på norska båtar, nyligen har jag tittat på några Fjord 900 Dolpin och gillar verkligen vad jag sett.
Det finns ett antal olika varianter till salu på Blocket och jag undar vilken motorbestyckning som är optimal. Är rätt sugen på en med en singel VP AD41B men undarar om det inte är litet för lite kraft. Finns det några Fjord-ägare här som kan dela med sig av sina erfarenheter?
/Petter
Jag är ny medlem i forumet och letar efter en båt för att parkera i båtplatsen jag fått i Sundbyberg. Jag har sedan länge snöat in på norska båtar, nyligen har jag tittat på några Fjord 900 Dolpin och gillar verkligen vad jag sett.
Det finns ett antal olika varianter till salu på Blocket och jag undar vilken motorbestyckning som är optimal. Är rätt sugen på en med en singel VP AD41B men undarar om det inte är litet för lite kraft. Finns det några Fjord-ägare här som kan dela med sig av sina erfarenheter?
/Petter
-
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 17 maj 2012, 12:11
Re: Motoralternativ till Fjord 900 Dolphin
Hejsan
Har en med 2 kad42 går underbart.
Kan tänka mig att den blir trött med en 41a
Har en med 2 kad42 går underbart.
Kan tänka mig att den blir trött med en 41a
-
- Inlägg: 1520
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Re: Motoralternativ till Fjord 900 Dolphin
Hej,
Den optimala motorn med singelmontage i en 900 torde vara D6 310 eller 370.
Det finns ett antal båtar med den motorn monterad. Marschfart ca 25-28 knop 1,4 l/M topp ca 35 knop.
Dubbelmontage har sina fördelar men kräver mer underhåll.
/Lars
Den optimala motorn med singelmontage i en 900 torde vara D6 310 eller 370.
Det finns ett antal båtar med den motorn monterad. Marschfart ca 25-28 knop 1,4 l/M topp ca 35 knop.
Dubbelmontage har sina fördelar men kräver mer underhåll.
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Re: Motoralternativ till Fjord 900 Dolphin
OK, tack för input. Det finns en D6-310 till salu men priset är litet väl högt. Har sett på andra forum att man kan få en AD41 att piggna till mha en uppgraderingsturbo.
-
- Inlägg: 1520
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Re: Motoralternativ till Fjord 900 Dolphin
Hej,
Uppgraderings turbon till 41 motorerna ger ett ökat vridmoment det lägre varvtalsområdet med upp till 35% runt 1800 rpm, uppgraderingen ger extra vridmoment i planingströskeln. Totaleffekten på motorn påverkas inte och man får inte mer hästkrafter om man byter turbo.
/Lars
Uppgraderings turbon till 41 motorerna ger ett ökat vridmoment det lägre varvtalsområdet med upp till 35% runt 1800 rpm, uppgraderingen ger extra vridmoment i planingströskeln. Totaleffekten på motorn påverkas inte och man får inte mer hästkrafter om man byter turbo.
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Re: Motoralternativ till Fjord 900 Dolphin
Man får alltså upp båten i planing lättare / snabbare men vad har man för nytta av det? Blir det mindre bränsleförbrukning?
-
- Inlägg: 1520
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Re: Motoralternativ till Fjord 900 Dolphin
Hej,
Det underlättar att få båten att plana speciellt om den är tungt lastad och man behöver kanske inte använda trimplanen lika mycket för att få den att plana. Ett fix när motorn är i minsta laget. Men viss det blir bättre om man uppgraderar turbon. Har gjort det på en 7 meters Bella med AQAD31 och den båten upplevdes helt annorlunda efter turbo bytet.
/Lars
Det underlättar att få båten att plana speciellt om den är tungt lastad och man behöver kanske inte använda trimplanen lika mycket för att få den att plana. Ett fix när motorn är i minsta laget. Men viss det blir bättre om man uppgraderar turbon. Har gjort det på en 7 meters Bella med AQAD31 och den båten upplevdes helt annorlunda efter turbo bytet.
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Re: Motoralternativ till Fjord 900 Dolphin
Hej!
Jag har en 900 med motoralternativet AD41b.
Vi är fyra i familjen + katt. Kör både långa och korta turer med tung packning och har egentligen aldrig saknat några hk.
Givetvis skulle jag inte tacka nej till en D4 med 300 hk och optimal kraft/viktförhållande för båten.
Enda gången som man fått slita med trimplanen för att komma upp över tröskel har varit vid en tur med kollegor (12 pers).
Men i övrig med familj och packning, vatten,käk och bira så planar man upp utan problem, marschfarten är då 22-23 knop, toppfart 26-27. Men oftast slårman av efter att ha kommit ut från stan, och kör i cruisespeed 7-8 knop.
Snittförbrukning i sommar med närmare 100 körtimmar ligger på 1,2-1,3 l/distans.
Hittar du ett alternativ med nyare singelmontage som inte ligger för många 100K kr över de älde AD modellerna så skall du givetvis slå till men en fräsch och uppdaterad AD 41-44 duger mycket väl.
Jag skulle däremot av servicekostnad och utrymmesskäl välja bort dubbelmontage.
Men som du vet, åsikter är som r-hål, alla har dom
Jag har en 900 med motoralternativet AD41b.
Vi är fyra i familjen + katt. Kör både långa och korta turer med tung packning och har egentligen aldrig saknat några hk.
Givetvis skulle jag inte tacka nej till en D4 med 300 hk och optimal kraft/viktförhållande för båten.
Enda gången som man fått slita med trimplanen för att komma upp över tröskel har varit vid en tur med kollegor (12 pers).
Men i övrig med familj och packning, vatten,käk och bira så planar man upp utan problem, marschfarten är då 22-23 knop, toppfart 26-27. Men oftast slårman av efter att ha kommit ut från stan, och kör i cruisespeed 7-8 knop.
Snittförbrukning i sommar med närmare 100 körtimmar ligger på 1,2-1,3 l/distans.
Hittar du ett alternativ med nyare singelmontage som inte ligger för många 100K kr över de älde AD modellerna så skall du givetvis slå till men en fräsch och uppdaterad AD 41-44 duger mycket väl.
Jag skulle däremot av servicekostnad och utrymmesskäl välja bort dubbelmontage.
Men som du vet, åsikter är som r-hål, alla har dom
Re: Motoralternativ till Fjord 900 Dolphin
Hallå!
Kul att du vill köpa en så fin båt!
Jag har en singelmonterad kad 42 i min 900. Jag tycker det funkar helt ok. Visst den axar ju inte iväg som en styrpulpetare.
Som skrivits tidigare så är en singelmonterad diesel på 300-400 hk säkert det ultimata. Om man har ekonomin...
Varför man ska ha dubbelmontage i en båt som fungerar bra med en motor förstår jag inte riktigt. Visst det finns vissa fördelar men som jag ser det så överväger nackdelarna. Det är inget problem att sitta o ta en fika nere i motorrummet när man byter olja med singelmontage.
När det gäller AD41 så funkar det ju uppenbarligen. Jag tycker du ska provköra en båt och se vad du tycker. Tänk på hur den är lastad vid provkörning. Skiljer ganska många kilo på en fulltankad båt med några personer i och en tom.
Kul att du vill köpa en så fin båt!
Jag har en singelmonterad kad 42 i min 900. Jag tycker det funkar helt ok. Visst den axar ju inte iväg som en styrpulpetare.
Som skrivits tidigare så är en singelmonterad diesel på 300-400 hk säkert det ultimata. Om man har ekonomin...
Varför man ska ha dubbelmontage i en båt som fungerar bra med en motor förstår jag inte riktigt. Visst det finns vissa fördelar men som jag ser det så överväger nackdelarna. Det är inget problem att sitta o ta en fika nere i motorrummet när man byter olja med singelmontage.
När det gäller AD41 så funkar det ju uppenbarligen. Jag tycker du ska provköra en båt och se vad du tycker. Tänk på hur den är lastad vid provkörning. Skiljer ganska många kilo på en fulltankad båt med några personer i och en tom.
Re: Motoralternativ till Fjord 900 Dolphin
Intressant ämne då jag själv till och från är grymt sugen på en 900 och också tänkt att 41an är i klenaste laget.
Dubbelmontage har flera fördelar. Säkrare, enklare att manövrera. Sen en egen teori, man sliter inte ut motorerna lika snabbt?
Jag har haft en 30 Weekender med 2st V8 cheva sb. De bäste med det var att kunna säga till brorsan som hade en V8 i sin båt att 2 V8or alltid är fler än en...
Dock är jag lite allergisk mot gamla glappa drev så idag skulle jag välja en med singelmontage och efter vad jag har läst i tråden så kanske AD41an är ett alternativ!
Ps. Kolla på 30 Weekender också, inte lika modern men faktiskt ett bra alternativ. Dock är dom mer tungdrivna och kräver mer motor än en singel 41a.
Dubbelmontage har flera fördelar. Säkrare, enklare att manövrera. Sen en egen teori, man sliter inte ut motorerna lika snabbt?
Jag har haft en 30 Weekender med 2st V8 cheva sb. De bäste med det var att kunna säga till brorsan som hade en V8 i sin båt att 2 V8or alltid är fler än en...
Dock är jag lite allergisk mot gamla glappa drev så idag skulle jag välja en med singelmontage och efter vad jag har läst i tråden så kanske AD41an är ett alternativ!
Ps. Kolla på 30 Weekender också, inte lika modern men faktiskt ett bra alternativ. Dock är dom mer tungdrivna och kräver mer motor än en singel 41a.
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Re: Motoralternativ till Fjord 900 Dolphin
Hej är det någon här som har en Dolphin 900 med en Kad 42 i skulle vilja ha lite prestanda, hur det funkar osv
förbrukning toppfart mm
Gunnar
förbrukning toppfart mm
Gunnar