Relingslist Fjord27 Selcruiser

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Steve_Drake
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 sep 2013, 20:39

Relingslist Fjord27 Selcruiser

Inlägg av Steve_Drake »

Har en ganska risig relingslist på min båt och tänkte kolla om någon här ha bytt den och i sådana fall har några tips och så på vad man skall ha för någon profil och så.
Tacksam för svar
/Mats
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Relingslist Fjord27 Selcruiser

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej

Parma plast i Norge har lister som passar de flesta Fjordbåtar:
http://www.parmafender.no/kantlister-og ... derlister/

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Jolin
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 aug 2013, 15:02

Re: Relingslist Fjord27 Selcruiser

Inlägg av Jolin »

En liten firma i Uddevalla bytte min i höstas.
Om intresse finns kan jag kolla med han var han köpte och vilken då du vet vad du skall ha.
Jag vet att dom slet en del när dom gjorde detta.
Dom hade ett stort bad dom värmde listen i för att kunna sträcka den runt båten, sedan krymper den tydligen när den kallnar och smiter åt bra runt båten!
Det blev riktigt snyggt och lyfte min båt ordentligt:-)
Steve_Drake
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 sep 2013, 20:39

Re: Relingslist Fjord27 Selcruiser

Inlägg av Steve_Drake »

Jasså det är så klurigt:)
Vad gick kalaset på?
Min list ser ganska trist ut så det hade verkligen
Varit fint med en ny.

/Mats
Jolin
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 aug 2013, 15:02

Re: Relingslist Fjord27 Selcruiser

Inlägg av Jolin »

Hej Mats!
Min list såg vekligen tråkig ut, tror den varit grön från början och det hade ju varit snyggt men nu var den helt urtokad och förstörd.
När den nya monterades valde jag en svart och det blev riktigt kanaon fint.
I mitt fall var detta ett försäkringsärende då jag blev påkörd.
Jag kan dock kolla med firman vad ett sånt jobb går på.
Jag tror dock att det kostar en slant då dom var tvungna att vara två vid jobbet.
Dom hade ett stort kar som dom värmde upp vatten i och la ner listen i för att den skule vara riktigt varm.
sedan började dom bakifrån och dra och spänna den runt båten. vet inte om dom haft något limm i hörnen men jag såg att dom använde tvingar där för att hålla ihop listen där den bödes runt hörn, det är väl för att den annars skulle spreta isär, det är väl svårt att böja en uprofil annars.

Jag skall kolla och återkomma vad ett sånt jobb går på.
Kanske han kommer ihåg vilken list han hade också.

/Joakim
Steve_Drake
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 sep 2013, 20:39

Re: Relingslist Fjord27 Selcruiser

Inlägg av Steve_Drake »

Hej
Hade varit jättetacksam.

Med vänlig hälsning, mats
Cruiser27
Inlägg: 87
Blev medlem: 20 feb 2012, 20:57
Ort: Ljungskile

Re: Relingslist Fjord27 Selcruiser

Inlägg av Cruiser27 »

Jag är också mycket intresserad av att veta mer om kostnad och process. Efter att ha pratat med kunnigt folk har jag fått veta att det är ett riktigt skitjobb att få till bra på egen hand, i det närmaste omöjligt om man är ensam. Min list är ett talande bevis för det. Vid en omlackering har listen lossats men när den skulle återmonteras har det jämkats och skruvats och listen sitter inte hundra. Dessutom har den lyft sig i hörnen, vatten och all tänkbar dynga rinner fritt ner mellan skrov och överbyggnad och det finns små läckage in i båten. Alltså vore ett listbyte ett perfekt tillfälle att täta om hela skarven!
Joakim, fick du jobbet gjort på plats där du har båten, eller fick du transportera den till verkstad?

/Kim
Selcruiser 27 med Hyundai S250
Jolin
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 aug 2013, 15:02

Re: Relingslist Fjord27 Selcruiser

Inlägg av Jolin »

Kim!
I och med att det var ett försäkringsärende så lyftes den och togs till verkststan
Det gjordes i samband med upptagningen i höstas.
Han kan säkert fixa sånt på plats också om båten är på land, jag tror baljan där listen låg och värmdes upp var vedeldad, om jag nu mins rätt?
Borde ju också fungera med en porabel vedeldad badtunna;-)
Är det du som är från Ljungkile Kim?
I så fall kan du ju åka ner till Snäckan på Gustavsberg i Uddevalla, där ligger min Fjord, då kan du ju se resultatet av listbytet. Jag är riktigt nöjd:-)
Jag återkommer med vika besked jag fåttnär jag pratat med han som fixat detta.
Jolin
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 aug 2013, 15:02

Re: Relingslist Fjord27 Selcruiser

Inlägg av Jolin »

Hej igen!
Klistar in mitt svar angående byte relingslist. Kostar en del men jobbet blir snyggt.
Går kanske fixa själv också med några kompissar eller vara med och göra mycket själv för att hålla ned priset.
detta svar fick jag på mina frågor.

Listdragningen är en liten procedur, man måste vara 6 personer vid dragningen.
Prisbilden ligger på ca 15000:- i arbete
om den gamla listen är avplockad för där kan det skilja mycket i tid för att demontera

Listen finns på Byggplast & Båtprylar i Grått och Svart den heter RL28 20m
Mittbeslag i rostfritt finns också där och så går det lite skruv, tätningsmedel, rengörningmedel

Kanske behöver det poleras intill relingen innan dragning av list där går det också någon timme och lite material
men båtägaren kan säkert fixa en del själv före så det är bara att dra relingslisten

Ska båtägaren dra listen själv så meddela att det är viktigt att värma den i vatten
inte varmluft för då blir den ojämt varm och kan smalna bitvis vid dragningen

Då vet ni vad som behövs för att snygga upp båten;-)
/Joakim
Cruiser27
Inlägg: 87
Blev medlem: 20 feb 2012, 20:57
Ort: Ljungskile

Re: Relingslist Fjord27 Selcruiser

Inlägg av Cruiser27 »

Tack Joakim, fullödig info! Jag bor i Ljungskile och tar mig till Gustavsberg, troligen redan idag, och kollar din båt. Vi hörs igen senare om en anspråkslös Fjord-träff senare i sommar.

Ha det!
/Kim
Selcruiser 27 med Hyundai S250
Steve_Drake
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 sep 2013, 20:39

Re: Relingslist Fjord27 Selcruiser

Inlägg av Steve_Drake »

Tack för ert bra svar.
Det låter bra mycket dyrare än vad jag trodde.

Får ta mig en rejäl funderare och börja dela ut reklam igen för att få in extrakulor:)

/Mats
Jolin
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 aug 2013, 15:02

Re: Relingslist Fjord27 Selcruiser

Inlägg av Jolin »

Ja Mats!
Det var långt mer än jag trodde med, men jag vet att det är ett jäkla meck.
Det kan ju gå fixa själv med ett gäng kompisar, en vedeldad badtunna och och lite slit.
Sedan kan man ju ta ett bad i tunnan med ett par öl och begrunda resultatet på nära håll;-)
Det går säkert fixa själv och om man är noggrann så blir det säkert lika bra.
Men man skall vara medveten om att det är mycket slit, så man vet vad man ger sig in på innan man sliter av den gamla listen.
Det är en dyr livstil att ha en äldre båt, men det är värt varenda krona:-)
Cruiser27
Inlägg: 87
Blev medlem: 20 feb 2012, 20:57
Ort: Ljungskile

Re: Relingslist Fjord27 Selcruiser

Inlägg av Cruiser27 »

Jag tror också på kompis-modellen och inhyrd vedeldad tunna. Tror det finns fler i min klubb som skulle vara sugna på att byta list, åtminstone ser det ut så på en del håll. Då är det ju bara att hjälpas åt och spara en slant, som i mitt fall hellre läggs på en bottenblästring i höst. Jag var nere och tittade på din båt Joakim, riktigt, riktigt snyggt jobb med listen, och Cruisern i övrigt är verkligen i kanonskick! Och vilket ställe att ha hamnplats, såå vackert det är nere vid Snäckan.

/Kim
Selcruiser 27 med Hyundai S250
Jolin
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 aug 2013, 15:02

Re: Relingslist Fjord27 Selcruiser

Inlägg av Jolin »

Tack Kim!
Ja båtplatsen känns som den kan matcha en av Sveriges finaste hemma hamnar:-)
Vi sysn väl i sommar på sjön kan jag tro.

/Joakim
larssonmatte
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 apr 2013, 21:37

Re: Relingslist Fjord27 Selcruiser

Inlägg av larssonmatte »

Hej!
Jag har också en 27 cruiser med ganska trött grön relingslist. Ett tips som jag brukar göra är att ta mp 52 möbelpolish och gnida in, blir helt okej. Men problemet är att man måste göra om jobbet var ca 3 vecka.
Mvh larssonmatte
Skriv svar