Motorbyte VP 431 > Mercruiser

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
KalleHT21
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 jun 2015, 13:52

Motorbyte VP 431 > Mercruiser

Inlägg av KalleHT21 »

Hej

Har en välfunktionerande VP431 (havsvattenkyld) med dp årsmodell -92- Motorn och drevet hade en större genomgång för ca 10 år sedan, oljebyt samt bälgar har jag gjort med tre års mellanrum. Nu känns det ändo som det vore tid före genomgång på verkstaden.
Har blivit erbjuden förmånligt en 4.3 liters mercruiser (205hk även den)) med alpha drev fråm 2008. Motorn har gått en säsong och stått i varm hall sedan 2011. Huruvida den har varit i gång sedan 2011 är osäkert i detta skede. Motorn mår ju inte bra av att stå lång tid men jag tror att Mercruisern ger fler år i framtiden av mindre bekymmer än gamla VP:n.

Har förstått att en adapterplatta är bästa alternativet för att passa in hålet från DP- till Alpha. Drev.se tycks ha bästa pris.
Hur nära varandra är framtassarna mellan VP o mercruiser 4.3, eller måste man bygga om där? Annat att tänka på?
Mvh
Kalle
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Motorbyte VP 431 > Mercruiser

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Mitt tips byt motorn men behåll drevet. Alpha drev är klart mycket sämre än Volvos DP drev. Själv skulle jag inte byta till Mercruiser speciellt inte Alpha drev. Här kommer några anledningar. Alpha finns bara i SP utförande, dog clutch koppling VP har enbart lösning med konkoppling. Dog clutch innebär att tändningen måste stängas av innan frikoppling innebär problem och sprängda drev visserligen automatiskt men när det krånglar blir det problem. Rätt Krångligt att byta bälgar då växlevajer och givare måste lossas. Impeller till sjövattenpumpen sitter i drevets underhus vilket gör att den lätt bränns vid konservering och är ganska svår att byta. Enda fördelen som jag ser det är att delarna till drevet är billigare. Mercruiser motorn bör utan större problem gå att montera till Volvo drevet om struten från VP motorn behålls.

Svar på frågan om adapterplatta:
Jo det är enklast att montera med adapterplatta men fungerar inte alltid, akterseglade kan vara fuktig/vattenskadad och då måste ändå plywood bytas vilket gör att adapterplattan inte behövs. Tassarna kommer i en lite annan position eftersom drevskölden är annorlunda dvs ingen garanti att man inte får plasta nya motorfästen.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
KalleHT21
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 jun 2015, 13:52

Re: Motorbyte VP 431 > Mercruiser

Inlägg av KalleHT21 »

Tack Lars för kommentarer och åsikterna!

Jag tycker också att VP drevet är bättre men 2008 mot -92? Har i alla fall hittat hjälp med installationen. Vi får se hur det blir men det dröjer till nästa säsong men jag lovar återkommaMVH Kalle
Skriv svar