Laga kylbox

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Jolin
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 aug 2013, 15:02

Laga kylbox

Inlägg av Jolin »

Hej på er!
Jag har en inbyggd kylbox (Isotherm) som la av i sommar.
Boxen är en riktigt bra box som både kan fungera som kyl eller frys.
Nu la den av och det bara piper vid elektroniken och kompressorn när den försöker starta :(

Jag undrar nu, finns någon här som vet vart man kan få lämnat in denna för felsökning och ev. reparation.
Det bör vara mellan Göteborg och Strömstad. Bor själv i Uddevalla.
De känns som det kan vara värt ett försök då en likadan ny kostar mellan 7- 8000 kr.

Någon som har ett tips?
Cruiser27
Inlägg: 87
Blev medlem: 20 feb 2012, 20:57
Ort: Ljungskile

Re: Laga kylbox

Inlägg av Cruiser27 »

Hej Joakim, om du inte redan fått bättre tips så kolla med Electro Center i Stenungsund eller LMS Marin & Service på Vindön. Dom är listade som serviceställen hos Thermoprodukter som marknadsför bl a Isotherm. Med lite tur är det bara köldmedium som ska fyllas på, med klassiskt båtägar-oflyt är kompressorn körd. Håller tummarna för alternativ ett. Är det en kylbox som du är nöjd med så är den ändå värd att sasta på. I våras fick jag chansen att köpa en Waeco dragkyl (CRD50) hutlöst billigt, sprillans nytt, tårdrypande snyggt när det kom på plats. Det tjusiga skåpet visade sig vara en sällan skådad strömslukare (i princip dubbelt mot tillverkarens uppgift) trots human temp i omgivningen och termostat på 40%, som inte gav nån vidare kylning heller. Räddningen blev den gamla toppmatade boxen, den gör jag mig inte av med förrän den bryter ihop helt. Men det känns lite som om den kommer att överleva dragkylen...

Ha det!
Kim
Selcruiser 27 med Hyundai S250
Jolin
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 aug 2013, 15:02

Re: Laga kylbox

Inlägg av Jolin »

Tack Kim!
Fick tag i en gamal skolkamrat som jobbar som kyltekniker.
Han lovade att titta på den när jag fått hem den, i allafall göra en första bedömning. Jag tror inte den läckt kylmedia, tror mer på kompressorn.
Misstänker att den kan ha en konensator också, är det den som är kass så kommer man ju billigt undan:-)
Annars kollarjag med de du nämnt.
Jag är jätte nöjd med boxen, den är riktigt strömsnål.
Jag köpte även en portabel box att ha tillfälligt i somras.
Den rackaren var ännu mer strömsnål.
Stod i solen i sittbrunnen och höll 3-7 grader.
Det var där emellan termostaten jobbade.
Den drog då i snitt 0.7 Ah
Den drog någon stans över 3A när den gick men den startade nästan aldrig, kanske var 30:e-40:e min.
Och då gick den bara några minuter
Tyvärr käns den i vägen över allt.
Skriv svar