Ny ägare av Fjord wing 19 SP 1971

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
DiviD
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 sep 2015, 15:29

Ny ägare av Fjord wing 19 SP 1971

Inlägg av DiviD »

Hej alla på fjordklubben! Sommaren 2015 var början på en livs lång drömm av att äga en ägen båt, men vi återkommer till det snart. Farsan köpte på början av 90-talet en Fjord 27 aft cabin och med denna båt har vi åkt otaliga veckoslut och sommarlov över allt mellan Helsinfors och Mariehamn.
Efter att vi i Finland blev tvungna att övergå till diesel bränsle så blev det mycket hastigt slut på båtlivet med Fjorden.
Många somrar har jag suttit på land och längtat ut på sjön igen, tills jag hittade egen båt för lämpligt pris och med tillräckligt fart.

Båten jag köpte är en Fjord 19 Wing SP 1971 med nyligen renoverad Volvo 250B och AQ 290 drev. Går i full utrustning 34Kn. I Finland har den av någon underlig orsak sålts som Fjord wing 18?!?! Den är ju nog 18"8' om vi är riktigt nogranna.
Några bilder åt er som tycker om foton osv.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Och vilka minnen från förra hösten, Jussarö.
Bild

Hälsningar från Finland! Hoppas att träffa andra Fjord ägare runt Ekenäs trakten kommande sommar. :)

EDIT: Jag har har full historia på tidigare ägare sen båten var ny ;)
Cruiser27
Inlägg: 87
Blev medlem: 20 feb 2012, 20:57
Ort: Ljungskile

Re: Ny ägare av Fjord wing 19 SP 1971

Inlägg av Cruiser27 »

Vilken härlig båt, och snygg! Det är något alldeles speciellt med Fjords 17´och 19´produktion, klassens snyggaste design, extremt sjövärdiga och tydligen väldigt roliga att köra (jag har aldrig haft nöjet men alla med erfarenhet säger samma sak). Däremot är jag mycket välbekant med känslan av att sitta på land och drömma om möjligheten att komma ut på sjön. Idag är jag hellre utan bilen än båten.

Allt gott!
/Kim
Selcruiser 27 med Hyundai S250
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: Ny ägare av Fjord wing 19 SP 1971

Inlägg av TomasR »

Hej och välkommen till klubben!

Fantastiskt fin Wing Sport du har fått tag på. Ser ut att vara riktigt fin i både färg och skick! Grattis! :D
Och Wing är enligt väldigt många en fantastiskt bra båt att köra, speciellt ska den vara väldigt bra när det går lite sjö..man ska kunna stå på rätt bra. Eivind har ritat ett mycket bra skrov tydligen. Hoppas att jag en dag också har möjlighet att få tag på en!
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
DiviD
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 sep 2015, 15:29

Re: Ny ägare av Fjord wing 19 SP 1971

Inlägg av DiviD »

TomasR skrev:Hej och välkommen till klubben!

Fantastiskt fin Wing Sport du har fått tag på. Ser ut att vara riktigt fin i både färg och skick! Grattis! :D
Och Wing är enligt väldigt många en fantastiskt bra båt att köra, speciellt ska den vara väldigt bra när det går lite sjö..man ska kunna stå på rätt bra. Eivind har ritat ett mycket bra skrov tydligen. Hoppas att jag en dag också har möjlighet att få tag på en!
Tack, tack.

Färgen är original, top coaten är nog lappad med nå j**la spray här och där men jag lever med "quick fixarna" kanske en sommar ennu. Ser ut att det blir överslipning av skrovet och däcket i nära framtiden och ny top coat i original färg!
Om det är nåt jag gillar i Fjorden så är det nog mångsidigheten. Den går bra i sjö oavset hastighet och är inte känslig över farten. Du kan åka 19-20Knop och putra fram sakta eller 30Knop och slippa dit du vill hastigt. Djupa V-båtnet är inte så ekonomiskt men där kommer vi in på "wing" egenskaperna som hjälper lyfta båten från vattnet.
En nackdel har skrovet som kommer fram bara i mycket specifika omständigheter. Lät sjö som inte kommer riktigt rakt framifrån så börjar skrovet ha oljud tackvare tunlarna som blir på var sin sida under vingarna.
Cruiser27 skrev:Vilken härlig båt, och snygg! Det är något alldeles speciellt med Fjords 17´och 19´produktion, klassens snyggaste design, extremt sjövärdiga och tydligen väldigt roliga att köra (jag har aldrig haft nöjet men alla med erfarenhet säger samma sak). Däremot är jag mycket välbekant med känslan av att sitta på land och drömma om möjligheten att komma ut på sjön. Idag är jag hellre utan bilen än båten.

Allt gott!
/Kim
Det är ju proportionerna som gör ilusionen på att båten ser mindre ut en vad den är på riktigt. Inte fattade jag först heller hur stor båten var innan jag drog upp den och min VW Touran kändes liten framför Fjorden :D Som sagt jag är van att släpa på pappas 27 Aft cabin med stor traktor..

Som Bonus får ni njuta av sensommaren 2015 lite mer i fårm av en video jag filmade sista resorna i fjol.

Fjord Wing och paddeln som selfiesticka.

Musiken är inget vidare i videon så läg på nåt av egen smak ;)
Dennis
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 sep 2014, 20:24

Re: Ny ägare av Fjord wing 19 SP 1971

Inlägg av Dennis »

Gratulerar! Verkligt fint exemplar!

Själv byggde jag om en likadan för ett drygt år sedan, använder nu båten som förbindelsebåt i Åbolands skärgård. Skrovet var inte i bästa skick, så det blev ett stort jobb. (kan väl nästan kallas kulturmord :?: :shock: )

http://www.moottorivene.info/keskustelu ... -t10783/0/

Blev en del delar över från orginalet ifall du behöver reservedelar i framtiden :D
DiviD
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 sep 2015, 15:29

Re: Ny ägare av Fjord wing 19 SP 1971

Inlägg av DiviD »

Dennis skrev:Gratulerar! Verkligt fint exemplar!

Själv byggde jag om en likadan för ett drygt år sedan, använder nu båten som förbindelsebåt i Åbolands skärgård. Skrovet var inte i bästa skick, så det blev ett stort jobb. (kan väl nästan kallas kulturmord :?: :shock: )

http://www.moottorivene.info/keskustelu ... -t10783/0/

Blev en del delar över från orginalet ifall du behöver reservedelar i framtiden :D
Tack!
Inte är denna kanske det bästa exemplaret, men kanske en av de mest originala jag sett hit tils i Finland (förutom tekniken som är -94)
Jaha, det är din båt som har dykit up i fler google sök jag har gjort.
Fjorden behöver nog lite renovering. Här under vår städning så märkte jag att båda rambalkarna som går bakifrån fram längs bottnet har vid någon punkt varit så blöta att glasfibret är loss i nedre kanten på yttre sidorna. det blir lite större projekt bara resan till Stockolmh är undan.
Blir att lyfta golvet ut och hoppas att skadan inte är värre.

Varifån skaffade du foam skivorna?
Dennis
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 sep 2014, 20:24

Re: Ny ägare av Fjord wing 19 SP 1971

Inlägg av Dennis »

Jag jobbar med komposit som företagare, så hade skivorna över från något annat projekt. Akterspegeln är M300 Divinycell, vilket är det samma som många yrkes RIB båtarna använder för upp till 3 X 300hk.

I min båt var alla balkar fullständigt ruttet hela vägen och detsamma med akterspegelns faner. Nu är allting gjort med Divinycell, så det är i princip "evigt" (och lätt och starkt). Båten blev mycket lättare, går med 80hk fyrtakt 36kn och lyfter fint fören när man trimmar upp motorn.
DiviD
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 sep 2015, 15:29

Re: Ny ägare av Fjord wing 19 SP 1971

Inlägg av DiviD »

För er alla som vill se Wingen närmare så har ni en möjlighet på kommande Allt för sjön mässan 5 - 13.3 :wink:

Bild
DiviD
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 sep 2015, 15:29

Re: Ny ägare av Fjord wing 19 SP 1971

Inlägg av DiviD »

Länge sen sist.. Och mycket har hänt under tiden.
Ett project av massivt undertagande påbörjade i värast då jag tänkte bara lite restaurera balkarna ungefär två meter från aktern fram.
"Sånt litet project bara" Tänkte jag i vårast.. Alla faner och träd var mycket våta och murkna.
https://plus.google.com/photos/10411651 ... 1226032145
Till slut rev jag allting och bygde om hela skrovet..
https://plus.google.com/photos/10411651 ... 1226032145
https://plus.google.com/photos/10411651 ... 8940289201
https://plus.google.com/photos/10411651 ... 7486638753
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: Ny ägare av Fjord wing 19 SP 1971

Inlägg av TomasR »

oj. Så kan det gå.

Men det blev grymt bra ju! Tror du att du märker någon skillnad i styvheten när du kör nästa säsong? Den kanske kommer kännas som ny när du pressar den lite?

Grymt arbete! Nu håller den 50 år till :D

ps. gillar touchen med målat år den restaurerades :!:
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
Skriv svar