Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Paxman »

Återigen Lars, stort tack för att du alltid hjälper till! Jag önskar att jag kunde återgälda det på något sätt...jag kanske kan komma förbi med lite fikabröd någon dag, om du är på firman i Täby.

Så du menar att jag ska vända 67 så att fjädern hamnar akterut? Det känns som att det skulle öka risken för vatteninträngning...eller menar du vatteninträngning mot knutarna? På vilket sätt blir det svårare att montera knutarna från drevet med omvänd montering?
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Paxman »

Lars Lundbladh skrev:Du behöver troligen (om den som följde med inte har rätt dimension och vinkel) ett nytt eller modifierat bockhorn dvs. avgasröret som sitter i drevskölden. /Lars
Hej igen Lars! Du skrev tidigare i tråden ovan citerade text. Har du några handfasta tips på hur jag ska lösa avgasproblematiken. Jag har motorn på en pall och jag har monterat en lånad 290-sköld, så nu har jag möjlighet att ordna till avgasövergången AQ130 till 290-sköld så allt är klart innan motorn ska monteras i båten. Jag tänkte att det ju blir klart bökigare att få till detta när motorn är inklämd i motorrummet.

Som jag skrev tidigare har jag ett kapat enrörs bockhorn som jag kan använda, dock vet jag inte för vilken motor detta bockhorn är till egentligen. Jag har också ett sprillans nytt enrörs bockhorn till AQ170 som jag skulle kunna använda.

Finns det bockhorn för 290-sköldar som passar direkt mot AQ130?
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Kombinationen med AQ130 och 290 har inte levererats av Volvo. Det bör dock gå att få bockhornet för AQ131 eller 151 att passa.I värsta fall får man kapa och montera slang eller så kan man svetsa om röret. Aerosvets i Hässelby börkunna hjälpa dig.
Problemet är att 290 drevet har helt andra anslutningar till skölden än tex 280 drevet har. Det går därför inte att montera tex AQ170 bockhornet mot 290 skölden.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Paxman »

Tack för tipset om Aerosvets, ska absolut slå dem en signal. Du tror inte att det kapade bockhornet, eller det för AQ170, kan funka?

EDIT:

Det är ett AQ171 bockhorn jag har, det som är helt oanvänt.
Senast redigerad av Paxman den 13 apr 2016, 22:36, redigerad totalt 1 gånger.
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Det måste stämma med sköldens avgaskanaler. Det avkapade kommer det från 290 drevet?

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Paxman »

Båda rören stämmer med skölden, det är inga problem. Det var därför jag kom på att det oanvända är till en AQ171, inte AQ170. På marinepartseurope ser man att AQ170 aldrig suttit mot 290-drev, medan AQ171 har det.
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Lars Lundbladh »

AQ171 kan stämma rätt så bra det är likt 131 och 151.
AQ170 fanns bara monterad till 270 och 280 drev

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Paxman »

Jag hittade en bild på nätet och kände igen artikelnumret: 855551 (ganska lätt att känna igen!) och det är till AQ171.
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Paxman »

Har du sett montaget AQ130 mot 290-drev någon gång Lasse?
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Lars Lundbladh »

Jag har sett modifierat 280/290 men aldrig med 290 Sköld.
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Paxman »

Spännande! Jag får hoppar att jag inte tagit mig vatten över huvudet med detta då! :D
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Paxman »

Här har jag missat att uppdatera...så det får bli snabbversionen.

Bockhornet ordnade sig genom att svetsa min kapade stump mot ett kapat horn avsett för AQ130/280. Tydligen är aluminiumet riktigt fint att svetsa i, allt enligt smeden som hjälpte mig. Det blev inte jättesnygg rent estetiskt, men det gör ju inte direkt något eftersom det inte syns när allt är monterat.

I övrigt gick slutmontering av motorn hyfsat smärtfritt och provstarten gick utmärkt. Enda missen jag gjort var att vända sjövattenpumpen fel så kylningen fungerade inte som den skulle, men det var ju enkelt åtgärdat när misstaget uppdagades. Komp.prov visade jämna 11 kg på alla cylindrar och förgasarna ställdes in med hjälp av ett ColorTune-stift. Jag skaffade också ett brytarlöst tändsystem. En åskådare som var på plats vid diverse provstarter sa att han mekat med B20 hela sitt liv och aldrig hade han bevittnat en som startar så lätt! :D Den startar faktist snabbare än min V70 från -02.

Monteringen av motorn i båten stötte på lite patrull pga att de inplastade klotsarna i motorrummet var en smula för höga. Jag hade fått tag i en original motorbalk för AQ130 och denna fick modifieras lite för få den lägre. I övrigt funkade allt utan större problem. Styrarmen på skölden tar emot bockhornet i styrbord ytterläge, så jag måste kapa bort från främre hålet så att armen går fri.

Jag fick tag på två propellrar, en 15x15 och en 15x17, och jag valde att sätta på 15x17 för testkörningen. Det dröjde rejält innan jag fick i båten av olika anledningar, men till slut låg hon i sjön och kunde provköras. Motorn varvade lite drygt 5000, vilket är lite lågt, och den sjöng inte riktigt som den skulle. Vid en provrunda gick den ned rejält i varv och jag drog av...men sen drog jag på igen och tyckte den gick som tidigare. Något vajsing var det.

Jag kollade tändning och förgasarinställning igen men hittade inga stora felinställningar. Nytt komp.prov visade på sämre komp. i 1:an och 2:an, båda låg på runt 8 kg. Tänkte att ventilerna kanske behövde ställas in igen, men det var inga stora fel där. Lite olja i cylindrarna gav inga andra värden på kompressionen. Lade den felsökningen åt sidan så länge och gav mig på en helt annan sak jag ville fixa. Detta innebar att jag behövde skruva av luftburken. Med denna borta tog jag bort flamdämparna och såg då till min fasa att det låg blästersand på främre förgasarens tallrik!! :shock: Motorn har alltså sugit i sig blästersand! Denna sand har kommit från luftburken, som för över ett år sedan lämnades bort för blästring och epoxigrundning. Luftburken har en "gömma" i vardera gavlarna där sanden måste ha gömt sig. Jag har hanterat luftburken massor av gånger, inte minst när jag lackade den, och jag har inte sett tillstymmelse till sand. Den måste ha skakat loss av båtens vibrationer.

Nu är båten tillbaka vid kompisens verkstad och jag har lyft toppen. Vi kan inte se några repor i cylindrarna, men jag kommer lyfta ur motorn igen, hona loppen, byta ringar och kontrollera alla vev- och ramlager.

Nu funderar jag på ifall det är möjligt att lyfta ur motorn genom att dela den vid struten. Det skulle underlätta en hel del eftersom båten har ett litet akterdäck som försvårar, samt att det blir väldigt enkelt att montera blocket på motorstativ.
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,


Förutom att du kanske skadat ventiler/ventilsäterna eller kolvringar är det inte säkert att motorn tagit skada. Jag har sett störrepartiklar som halva ventiler som flugit ut med avgaserna. Ser du inget i cylinderlopp eller oljetråg så borde det vara ok. Däremot kan förgasarnas munstycken blivit igensatta. Å andra sidan hade du tappat kompressionen så något är fel.

Du kan lyfta ut motorn utan att lossa struten förutsatt att motorn kan skjutas fram så pass att mellanaxeln friläggs. Gjorde så på min V8 dvs lossade struten från motorblocket drog fram motorn och lossade sedan struten för att täta om skölden och byta ryckdämpare.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av Paxman »

Tack för svaret Lars!

Jag har bestämt mig för att låta motorn sitta kvar efter att jag inspekterat toppen. Jag testade först att hälla lite T-sprit i förbränningsrummen med toppen liggande uppochned, det droppade ganska friskt ut insugskanalerna för cyl 1 och 2 och när ventilerna tagits ur syntes tydliga skador på både ventiler och säten, så att kompet var dåligt för dessa cylindrar är inte så konstigt. Iom att loppen ser helt oskadade ut tänker jag lämna in toppen för fräsning av säten samt slipning av ventilerna och sedan chansa på att skruva ihop motorn igen. Är det fortfarande dåligt komp får jag lyfta ur den och gå igenom bottendelen också. Det jag ev. förlorar på denna taktik är tid och kostnaden för en topplockpacking, och det kan jag ta.
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: Motorbyte, AQ175 till AQ130.

Inlägg av TomasR »

Hej Paxman

Nyfiken på hur det har gått? :-)

/Tomas
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
Skriv svar