Ekolodsgivare Fjord 900 Dolphin

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Birdie
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 jul 2016, 19:02

Ekolodsgivare Fjord 900 Dolphin

Inlägg av Birdie »

Hej!
Jag provar att fråga här i stället och hoppas på svar.

Jag vill montera ekolodsgivare till min plotter men är osäker på var bästa platsen är, har någon här tips eller idéer?

Tack på förhand!

Mvh
Joakim
Fjord 900 Dolphin -88 VP KAD 44 -01
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Ekolodsgivare Fjord 900 Dolphin

Inlägg av fjord900 »

Hej!
Det finns varianter där givaren moterats genom skrovet, i maskin rum o i midcabinen.
Man kan även montera givaren i vätska,mot skrovet, men då ska man testa för ev. missvisning.
Du kan ju även köpa en givare för akterspegelsmontering, då slipper du även
att göra hål genom skrovet.
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Ekolodsgivare Fjord 900 Dolphin

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

En ganska säker placering är genom skrov framför motorn. Då slipper du luftbubblor och får möjlighet att mäta djup även under planande fart. Akterspegelsgivare kan fungera men har du dubbelmontage med motorer kan placeringen vara ett problem, har själv prövad båda varianterna och det har fungerat på mina båtar men då har det bara varit på enkelmontage. Min första båt limmade givaren på insidan av skrovet framför motorn med långsamhärdande epoxi, först provade jag att det fungerade gnom att lägga givaren mot skrovet i en plastpåse fylld med vatten.

Slutsats:
Säkrast genom skrovet i motorrum eller midkabin alternativt som i vilket fall funkar i lågfart är akterspegelsgivare, se dock upp med var luftbubblor bildas.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Birdie
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 jul 2016, 19:02

Re: Ekolodsgivare Fjord 900 Dolphin

Inlägg av Birdie »

Hej tack för svaren!

Har köpt mig (efter rekommendation av Garminrepresentant) en givare gjord för att sitta på insidan skrovet. Jag är ju huvudsakligen intresserad av bra djupmätning och inte som fisk-tv. Jag har funderat på att sätta givaren framför motorn alldeles vid skottet till tanken, låter på er som det bör fungera.
Har en gammal givare som sitter genom skrovet (hål i botten) i mid cabin med en konstig klump uppbyggd under för att få den rak. Detta ser sårbart ut så jag lägger igen det hålet och tar bort klumpen.

Mvh
Joakim
Fjord 900 Dolphin -88 VP KAD 44 -01
Skriv svar