Kamremsbyte AQ145

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Joe
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 aug 2015, 11:09

Kamremsbyte AQ145

Inlägg av Joe »

Hej

Har under hösten bytt kamrem på min AQ145, köpte en sats till B23 med rem och spännrulle.
Kollade och både rem och rulle verkade vara samma. Jag var noga med att få alla markeringar rätt
både drev motor och markeringarna på remmen.

När jag nu skulle provstarta så gjorde motorn "mothugg" kollade remmen och nu verkar det som den kuggat igen.
ser ut som den liksom "klättrar" över kuggen på kam drevet, ändå så var jag noga med att spänna den vid montaget.
Bifogar bild på rem och kam drev (ser ut som drev och rem inte "synkar" eller att drevet är rostigt och remmen inte bottnar.
kamrem.jpg
Är det samma rem till bil som marin motor?
Finns det andra orsaker till att det strular?

I vilket fall så får jag ta isär och göra om och är tacksam för tips så det blir rätt denna gång.


Mvh

Jan
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Kamremsbyte AQ145

Inlägg av Lars Lundbladh »

Det är samma kamrem till alla Volvos 8 ventilsmotorer av typen B21,23 osv
Se även:
https://www.acm.se/product/kamrem-kant- ... x-123-kugg

Ny passade rem hittar du här
http://drevdelar.se/kamaxelrem-b21-23-25-230

16 ventils kamreren är för lång så den kan du inte montera.
Det kan vara fel på kamaxel/ventiler om remmen kuggar över.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Joe
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 aug 2015, 11:09

Re: Kamremsbyte AQ145

Inlägg av Joe »

Tack för svaret. Hur ser/upptäcker man att det är fel på ventiler eller kamaxel?

//Jan
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Kamremsbyte AQ145

Inlägg av Lars Lundbladh »

Man får väl känna om kamaxeln går onormalt tungt.
Det kan vara en ventil som kärvar vilket innebär att kamremmen kuggar över.
Gick motorn bra innan kamremsbytet?
Varför bytte du kamrem?

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Joe
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 aug 2015, 11:09

Re: Kamremsbyte AQ145

Inlägg av Joe »

När jag tog upp båten 2015, så startade jag båten I båtskjulet för att fylla sjövatten systemet med glycol. Inga problem med det. På våren startade den men gick bara på varvtal över 2000. Konstaterade att remmen måste ha kuggat. Tog upp båten, och när jag ändå hade isär bytte jag både rem och spännrulle (inget fel på varken rulle eller rem. Monterade ihop och provstartade nu i vår men den ville inte starta (gjorde mothugg). Konstaterade åter igen att den kuggat. Plockade isär och var noga med att få allt rätt. Vevade runt motorn med spärrskaft och kände att remmen kuggade. Plockade bort yttre delen framför vevaxeldrevet (som remskivan sitter på). Var noga med att remmen var spänd mellan alla drev samt att spännrullen spände remmen ordentligt innan jag låste den. Bad en rutinerad bilmekaniker att kolla allt ( han såg inga fel eller att det gick onormalt trögt att veva runt) innan jag återställde allt. Provade att starta bara för att konstatera att det kuggat igen.

Orsaken från början tror jag beror på att jag snurrat runt motorn med hjälp an drevet när jag skulle kontrollera utväxlingen (kan ju ha snurrat motorn åt fel håll).

Igår demonterade jag även vevaxeldrevet och upptäckte då att markeringen som sitter på den del som remskivan är skruvad i inte hade ”hacket” för nollläge på samma ställe som stödbrickan, dvs jag har ställt noll läget ca:tre-fyra kugg fel, vidare så var styr läppen på stödbrickan borttagen/deformerad se bild.
Bild från service manual AQ145A
Bild från service manual AQ145A


Ska fixa ny stödbricka och nytt drev (blev lite naggat vid demontering).
Sedan prova en sista gång, har slut på idéer, ev kanske det skulle kunna vara så att eftersom jag ställt vevaxeln fel i förhållande till resten så kanske den kan ha kuggat vid prov start.
Joe
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 aug 2015, 11:09

Re: Kamremsbyte AQ145

Inlägg av Joe »

Kan ju bifoga länken till servicemanualen (fins till fler motorer på denna sida)

http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/aq ... ab.html#/0

Mvh
Jan
Skriv svar