Fjord 24 Weekender - propellerval

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Miryl
Inlägg: 24
Blev medlem: 09 aug 2004, 14:33
Ort: Sweden

Fjord 24 Weekender - propellerval

Inlägg av Miryl »

Hej på er,

Jag har en 24W med VP225D/280 (utväxling 1,61:1) bestyckning. Just nu kör jag med en 15x17 propeller och har då en maxfart på ca 29 knop och en marchfart på ca 24 knop. Vid maxfart varvar motorn ca 4000 varv så det finns lite till att ge (maxvarvtal är 4400) och båten är aningen trög att få upp i planing när man är "semesterlastad".

Frågan är vad som ska inhandlas så jag kan testa olika propelleralternativ. Finns det någon som kan komma med synpunkter på eller har erfarenhet av andra propelleralternativ än 15*17. Spontant borde ju 15*16 vara ett alternativ?!

Miryl
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Jag räknade lite på dina propellerval.
Du kommer troligen inte att få mer fart med en 15x15 propeller men du kommer att öka varvtalet och få bättre acceleration. 15x16 finns inte som standard men tex. Propellertrim http://www.propellertrim.se/?page=main kan knacka upp en 15x15 till 15x16 tum utan problem. En 15x17 är annars ganska normalt på denna motor/båt det kan inte vara något annat fel? Tändning etc.
Jag har mailat dig ett kalkylblad så du kan räkna lite själv vad olika propellerstigningar ger i varvtal/fart.

MVH

Lars Lundbladh
Miryl
Inlägg: 24
Blev medlem: 09 aug 2004, 14:33
Ort: Sweden

Inlägg av Miryl »

Lars,

Tack för ditt svar. Jag svängde förbi Propellertrim igår och de trodde att en 16*15 propeller borde vara rätt val. Synpunkter på detta!? Jag får nämligen lätt upp varvtalet till ca 3200 men båten hänger inte riktigt med vilket borde tyda på för mycket slip. Propellertrim menade att en ökning av diametern skulle fixa detta. Denna propeller borde dessutom öka varvtalet med ca 200 varv och då stämmer alla tekniska data. Jag ska testa en 16*15 propeller senare i veckan. Som du skriver så är en 15*17 propeller ganska normalt men båten väger (inklusive personer, bensin och annat ca 2600 kg) så detta ändrar ju förutsättningarna mot "moderna" båtar som väger betydligt mindre i förhållande till längden. Tack förresten för Excelbladet, ska kolla det i kväll.

Dessutom, intressant att du nämner tändningen. Den gamla Volvo Penta varvtalsräknaren gick sönder så jag införskaffade en från VDO. På denna finns det 3 inställningmöjligheter; 1) ställa in antalet cylindrar samt takter. 2) Ställa in antalet pulser. 3) Direkt kalibrering. När jag ställer in 8 cylindrar samt 4 takter så visar den på tok för högt varvtal det samma gäller när jag ställer in 4 pulser. Jag hör på motorn att den inte varvar onormalt. Om jag däremot ställer in 8 pulser (som om den blindtände på frivarven) så blir det nästan rätt. Efter mätning på vevaxeln så visar den ca 13-15% för lite. Har du eller någon annan erfarenhet av detta?

Miryl
Miryl
Inlägg: 24
Blev medlem: 09 aug 2004, 14:33
Ort: Sweden

Inlägg av Miryl »

Hej igen,

Jag testade en 16*15 propeller och som väntat så tog det inte många sekunder innan båten planade. Innan jag testade så kontrollerade jag dock så att varvtalsräknaren visade rätt, vilket den inte gjorde. Den visade ca 400-500 varv för lite. Vilket betyder att motorn varvade för högt på maxvarvtalet. Stundtals ca 4700. Med med tanke på hur lätt båten planade med denna proppeler och att V8 levererar ett grymt moment så testade jag även en 16*17 proppeler och det visade sig vara helt rätt. Båten fick bättre acceleration samtidigt som hastigheten ökade med ca 5-8% mot 15*17 propellern. Min slutsats är att slippen helt enkelt var för stor. Noterbart är också att varvtalet endast påverkades marginellt. Det verkar ha sjunkit med ca 50-100 varv vilket gör att motorns maxvarvtal nu är 4300-4400 vilket är helt perfekt.

En annan sak är att båten går mycket tystare vilket förmodligen har att göra med den större bladytan som denna propeller har (synpunkter på detta). Även styrningen i låga farter (kring 2-4 knop) blev bättre då propellern biter så mycket bättre i vattnet.

Lars, jag undrar hur lång tid det tar för dig att få upp din 21:a i planing?


Miryl
Skriv svar