Fjord 775 - vattentank och kölsvin

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
waingro74
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 jul 2022, 11:14

Fjord 775 - vattentank och kölsvin

Inlägg av waingro74 »

Jag köpte min båt förra året och enligt uppgift ska det vara en vattentank på 120l. Jag har mätt hur snabbt vår vattenkran på bryggan flödar (10l/30sekunder) och när jag fyller tom tank tar det 13 minuter med fullt flöde. Om det stämmer ska det då vara en vattentank på 260l, är det någon här som har en så stor vattentank?

Jag funderar även på om det ev läcker ner i kölsvinet när jag fyller men kan inte se något om jag lyfter på luckan i golvet vid köket och under motorn är det snustorrt. Hur ser jag enklast om vatten kommit ner i kölsvinet? Det finns en kran i motorrummet som sticker ut utrymmet med bensintank. Är det tömning av kölsvin?

Andreas
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Fjord 775 - vattentank och kölsvin

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej Andreas

Original vattentanken på Dolphin 775 är på 135 liter, Bränsletanken 335 liter och septitanken 120 liter.
Mer får nornalt inte plats men det går kanske att lägga ytterligare lösa vattentankar någonstans i båten.

Fjord Dolphin 775 har flera vattentäta skott ruff, bränseltank och motorrum.
Kranen Från bränsletanken skall normalt vara stängd är till för att hålla kvar bränslet vid tanken vid ett eventuellt läckage.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
waingro74
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 jul 2022, 11:14

Re: Fjord 775 - vattentank och kölsvin

Inlägg av waingro74 »

Tack för svar!

Så antingen har vi större vattentank alt att det läckt ut nånstans men jag kan inte hitta något vatten någonstans 🤯

Då det är vattentäta skott så har det läckt ut bör det finnas i ett åtminstone. Jag öppnade försiktigt kranen till motorrummet för att se om det kom något där men det var snustorrt.

Det som återstår är väl att plocka bort soffor och golv för att se vad för tank som gömmer sig där och om det är vatten runtomkring på något sätt 🤔
waingro74
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 jul 2022, 11:14

Re: Fjord 775 - vattentank och kölsvin

Inlägg av waingro74 »

Tack för svar!

Så antingen har vi större vattentank alt att det läckt ut nånstans men jag kan inte hitta något vatten någonstans 🤯

Då det är vattentäta skott så har det läckt ut bör det finnas i ett åtminstone. Jag öppnade försiktigt kranen till motorrummet för att se om det kom något där men det var snustorrt.

Det som återstår är väl att plocka bort soffor och golv för att se vad för tank som gömmer sig där och om det är vatten runtomkring på något sätt 🤔
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Fjord 775 - vattentank och kölsvin

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hur konstaterade du att tanken var fylld? Kom vatten ut via tankventilationen?
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar