Powertrim åker ner 290 DP

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
dengen77
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 aug 2023, 22:45

Powertrim åker ner 290 DP

Inlägg av dengen77 »

Hej,

försöker komma fram till vad som är ett första steg gällande mitt problem med powertrim där ena sidan (har dubbla drev) åker ner under färd och stannar på -4.
Vill inte sjösätta båten innan det är fixat och varvet där jag har båten är litar jag inte längre på eftersom de brister i kontakten, de svarar inte på flera dagar eller återkopplar pågående arbeten.

Det jag lyckats få fram som möjliga lösningar är följande.

1. Byta backventil i hydraulpumpen ( Står som möjlig orsak i flera forum) men andra säger att set troligtvis inte är backventil om det inte förekommer läckage vilket det inte gör. Ev. testa en annan pump och utesluta att felet sitter i pumpen.
2, Tätningarna i trimcylinder. Går att byta utan större bekymmer dvs, ett relativt enkelt jobb
3. Trasig trimcylinder som måste bytas.. Detta beskrev en mekaniker på annat varv kunde vara ett mycket komplicerat arbete, t.o.m behövde lyfta ut motorn!!

Tacksam för tips på vad jag ska göra?
Makro
Inlägg: 293
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Powertrim åker ner 290 DP

Inlägg av Makro »

Har du de runda trimcylindrarna så går de att byta tätningar i på plats om inte locken sitter för hårt fast, de äldre fyrkantiga har jag inte jobbat med.
1 eller 2 men @Lars Lundbladh kan kanske ge ett mer exakt svar?
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
Lars Lundbladh
Inlägg: 1501
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Powertrim åker ner 290 DP

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Har du fått ordning på trimcylindrarna. Om det inte är luft i systemet så är det troligast backventilerna i pumpen, internläckage i cylindern det kan vara överströmningsventilen i cylindern detta gäller drev utan backhake där grundstötnings säkerheten sitter i backventilen.

Se länk
https://image.jimcdn.com/app/cms/image/ ... /image.png

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
dengen77
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 aug 2023, 22:45

Re: Powertrim åker ner 290 DP

Inlägg av dengen77 »

Tack ska till båten imorgon och testa/inspektera.

Tack för svaren!
Skriv svar