Tips på trailerbygge till Fjord 21 Cabin

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Jocke75

Tips på trailerbygge till Fjord 21 Cabin

Inlägg av Jocke75 »

Hej, ngn som har en ide' om hur man svetsar ihop en dugligt 30 trailer till ovan nämnda båt? Tror att båten väger ca 1100 kg inkl. albin MD21 motor.

Behöver ha låg markfrigång och rätt fördelning på lasten. Vet inte om det finns några ritningar på båten där man bland annat kan se vart tyngdpunkten ligger: https://www.fjordboatclub.se/bat-modell ... a-21-cabin

Har en rejäl 30 kärra anpassad för traktor med påsvetsad bilhandske + traktor dragögla om ngn är intresserad.

Tack!

PS Är även intresserad om ngn har ett skapligt fräscht kapell alt. känner ngn som syr till denna typ av båt. DS
Makro

Re: Tips på trailerbygge till Fjord 21 Cabin

Inlägg av Makro »

Hej. Jag skulle tänka mig att tyngdpunkten ligger någonstans strax framför motorn. Sen är det bara att kolla annonser på vagnar eller kika på de som säljer färdiga, så hittar du en design som funkar. Eller varför inte köpa en begagnad?
Tänkte du dig en enaxlig vagn där du kan dra med personbil och därför vill ha runbt 50 kg på kulan?
Tvåaxligt släp med styrning är ju lite otympligare men båten står ju stabilt och tygndpunkten spelar mindre roll.
Det undrlättar att ge råd i övrigt om du talar om var i landet du bor
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
Jocke75

Re: Tips på trailerbygge till Fjord 21 Cabin

Inlägg av Jocke75 »

Hej o tack för svar!

Tänker mig en enaxlig 30 kärra som man kan dra efter personbil (har en passat diesel från 2014).
Kultrycket med befintlig kärra är groteskt stor så antingen flyttar jag fram axeln alternativt bygger
en enklare kärra som är lättare och har lägre upptagningshöjd. Bor i Ulricehamn.

Vore intressant om ngn hade en skiss/bilder på en smidig kärra för en 21 fot snipa.
Skriv svar