Hej
Jag har en Fjord Weekender 21 -73, den har en 318 Chrysler V8 och Volvo Penta 270 akterspegel sköld med renoverat 270 överhus och DP 290 underdel.
Det upplägget har fungerat bra nu i flera år.
Jag hade en olycka med båten, där skölds nedre flikar gick sönder från båda sidor, med fölurade axel / bult för reverse latch.
Som ett resultat av det fungerar inte det omvända spärrlåset, eftersom det inte finns någon bult för spärren att fästa på.
Jag skulle kunna få en begagnad 280 akterspegelsköld till ett rimligt pris, men den befintliga skölden verkar fästas med ett lim i min båts akterspegel.
Mina alternativ är förmodligen att:
a) byt en ny 280 sköld
b) försök att installera / borra en ny bult i min befintliga sköldars nedre del med någon installation som den kan hålla (borra ett nytt hål i skölden nära akterspegeln med att fästa nya flikar på den och sätt / borra den nya bulten i slutet av ny flikar)
Min fråga är att 280 akterspegelskölden helt liknar till 270 sköld?
Till exempel från bult hålls.
Så kan jag köpa den där 280-skölden och installationen går snabbt?
Måste jag ta motorn ut först när jag börjar, eller är den möjlig att byta sköld med motorn i plats?
Om någon har bytt likadan sköld, jag skulle vara tacksam om info.
Byt Volvo Penta 270 sköld till 280 sköld
Moderator: Lars Lundbladh
-
- Kontakt:
Re: Byt Volvo Penta 270 sköld till 280 sköld
Hej
Du kan byta till en 280 sköld med en liten reservation för avgasröret till skölden. Det finns några varianter av avgasrör och utsläpp för kylvatten i skölden som kan skilja sig åt. Skicka gärna en bild.
Att byta skölden går att göra med motorn kvar på plats men enklast är nog att lyfta ut eller flytta motorn ändå. Jag lyfte upp min motor med en balk som stod med stampar på skarndäck lossade skölden osv så man behöver inte lyfta ut motorn med lyftkran. Det var visserligen i en 815 SSE liknar 24W i motorrummet där är det mer plats eftersom båten är bredare.
Du måste få fram motorn för att komma åt all skruvar i skölden inklusive avgasrör osv. Tro inte det är möjligt utan att lossa motorn och dra fram den.
Behöver du mer info skicka PM eller mejla mig.
/Lars
Du kan byta till en 280 sköld med en liten reservation för avgasröret till skölden. Det finns några varianter av avgasrör och utsläpp för kylvatten i skölden som kan skilja sig åt. Skicka gärna en bild.
Att byta skölden går att göra med motorn kvar på plats men enklast är nog att lyfta ut eller flytta motorn ändå. Jag lyfte upp min motor med en balk som stod med stampar på skarndäck lossade skölden osv så man behöver inte lyfta ut motorn med lyftkran. Det var visserligen i en 815 SSE liknar 24W i motorrummet där är det mer plats eftersom båten är bredare.
Du måste få fram motorn för att komma åt all skruvar i skölden inklusive avgasrör osv. Tro inte det är möjligt utan att lossa motorn och dra fram den.
Behöver du mer info skicka PM eller mejla mig.
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben