Vad ska man ha för propeller på sin fjord?

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Vad ska man ha för propeller på sin fjord?

Inlägg av TomasR »

Hej.
Vad kör ni på för proppellrar på era fjord?
Och om ni har två motorer, tjänar man något på att bara köra på ena när man glider i 5 knop eller äts det upp att den måste jobba hårdare?

Jag har försökt klura lite med baktanken på sänka bränsleförbrukning samt komma upp i plan snabbare och topp/marschfart.
Det enda jag kommit fram till är att jag inte har en aning vad man bör ha. :-)

Jag har en fjord 900 dolphin med två v8:or på vardera ca 225 hk. (AQ225F/290SP) från 1987 och med single propp, jag vill gärna fortsätta med singelpropp för det ger mycket bra manövreringsmöjligheter även utan bogpropeller (för har ingen sådan och vill gärna eventuellt undvika det).
Jag verkar ha "standard" höghastighetspropellrar med tre blad, de är betydligt mindre än andra jag har sett.
Motorerna går annars mycket bra och tändningen gicks igenom av VP kille när jag köpte den samt så byttes alla avgaslimpor (krökar), det tog bland annat bort att ena stannade vid tomgången när den blivit varm.

Eftersom jag inte kan något alls egentligen om motorer, vinklar, antal blad, material, utväxling grader osv så har jag försökt läsa och fråga mig fram men blir inte klokare av det.
Har även tagit kontakt med vp (Volvo penta) mekaniker på marina för höra vad han säger.
En del säger man kan spara max 5% i förbrukning. Andra säger att det är jätteviktigt och man sparar mycket mycket mer och kan göra man kan ex marscha med bara en motor igång.
En del säger man får bättre ax och snabbare upp i plan med större blad och slipper fören i himlen men man tappar i toppfart.
Och har också hört att man måste väga båten, och se till hur den är uppbyggd osv, dvs man kan inte välja utan man måste prova sig fram. (det blir många lyft upp och ner med båten)

Ingen kan däremot säga vad man ska ha och att man måste mäta vinklar osv på de som sitter idag för kunna börja tänka. VP meken började prata om att vp tom ändrat maxvarven (dvs ändrat i efterhand mot originalhandboken osv) och det även göra att man kan behöva ändra utväxling osv.

Själv vill jag bara nån säger vad jag ska ha och om man tjänar nått på det och slippa ta upp båten direkt efter man bytt för allt blev sämre med tusenlappar till marinan och meken igen.

Efter en sommar så är mitt intryck av själva motorn m.m enligt nedan:
-max varv enligt originalhandbok och irl är 4300 så stämmer
-maxfart ca 34-35 knop. lite lägre än uppgett (38) men med skrovlig hård bottenfärg (ska ta tag i det nån gång också)
-marschfart 3300 ca 26-27 knop då ligger den bra...lägre sjunker aktern ner lite
-hantering av båten kanon, båe i marsch och max
-tid till plan....känns mycket lång, speciellt med full tank (420 Liter) och lite vatten i vattentanken i fören. Pendlar nog mellan 20-30 sek, gräver ner sig i aktern rätt mycket rätt länge

Nya proppar ligger tydligen runt 3-4000 kr styck (totalt 6-8000 kr plus jobb med montera osv) så man vill inte välja fel och man vill se en tydlig förbättring och gärna tjäna in det på bränsleförbrukningen.


Tips och synpunkter mottages varmt!!
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Vad ska man ha för propeller på sin fjord?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej Tomas,

Det tillägg som Volvo mekanikern pratade om lyder:

Vid val av propeller är det ibland svårt att hitta en propellerstorlek, som under olika
belastnings- och väderförhållanden, alltid ger rekommenderat fullgasvarvtal.
Det kan vara en fördel att hos vissa båtar använda ett lägre fullgasvarvtal än det maximalt
rekommenderade. Fördelen kan vara lägre bränsleförbrukning, lägre ljud- och
vibrationsnivå eller bättre propellerverkningsgrad osv. Av denna anledning har vi rekommenderat
ett ”varvtalsområde, fullgas”. Marschfartsvarvtalet det s k ”Cruising
Speed” skall alltid vara minst 300-500 r/m lägre än det uppnådda fullgasvarvtalet.

Varvtalsområde, fullgas – AQ225F 4000–4400 varv/min.

Jag räknade lite på dina data och kom fram till att du troligen har 15x19 eller möjligen 16x19 propellrar (tror dock att 15x19 är ett bättre val) . (detta bör du kontrollera). Detta är de propllerar som Volvo rekommenderar för din motor/drev kombination. Drevet har utväxling 1,61:1 Efter som du uppnår max varvtal ca 4300 rpm och detta ligger inom intervallen för din motor. Är det ng inte så mycket som händer om du byter propeller. 34-35 knop på topp verkar helt ok med dina motorer.
Duoprop kan ge lite mer fart och bättre bränsleförbrukning men dina motorer är lite i klenaste laget för att montera DP drev.

För att få mer fart bättre vridmoment osv kan du byta båda maskinerna till 5,7 liter (AQ225 är på 5,0 liter) 315 hk motorer, då får du ett helt annat utgångsläge. Kostnaden ligger på ca 85 000 kr / motor + arbete,

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: Vad ska man ha för propeller på sin fjord?

Inlägg av TomasR »

Hej, tack för input!

Byta motorer just nu kanske inte aktuellt, de spinner som en katt och går jättebra, tänkte bara hitta lite genvägar till att "trimma" båten lite, alltid kul att hitta förbättringar :-)

Men det är rätt stor skillnad på pris mot Dieselmotorer tydligen om man får en helt ny för det priset?! Undrar hur mycket mindre bensin de nya drar, nu är dessa större i och för sig. Sen har jag hört det finns en kille på Värmdö som åker till staterna nån gång per år och köper upp begagnade motorer som amerikanarna har bytt ut. De lagar ju aldrig någonting, minsta fel, in med en ny motor. Kan vara småfel på dem bara och så tar han hem dem och fixar upp dem och säljer i Sverige. Kan man få nästan nya till mycket bra pris. Något någon känner till?

Angående propellrar igen. Ser ut som VP inte har så många modeller de rekommenderar till 290 drevet, endast olika storlekar i stort sett.
Bifogar länk till deras propellerguide på deras hemsida om någon är intresserad:
http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/SE ... guide.aspx

Däremot ska jag kolla trimlägesgränserna. I handboken står det "Drevet är justerbart inom trimområdet för erhållande av bästa gångläge. För drev 290 är max trimvinkel 12".
Om jag minns rätt fick jag bara den till -6, inte -12 när jag ska trimma in för upp till plan. Ovan det lyste det rött och jag tror det inte gick utan att man tryckte in spärren, men kan vara att jag bara backade för röda lampan. Om jag kan dubbla intrimmningen tror jag det kan göra en stor skillnad upp till plan. Eller så är det att de räknar -6 till + 6 som max trimvinkel. Då är det som det är.

Någon som har input om trimvinkel i powertrimmen?
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Vad ska man ha för propeller på sin fjord?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Kontrollera att du har noll på trimlägesgivaren när antikavtationsplattan på drevet står jämnt med båtbotten. Läggen en planka på plattan och kontrollera.
Tiltar du upp för högt när motorn är igång finns det risk för att knutar eller bälgar kan gå sönder.
Optimalt trimläge brukar vara väldigt nära noll. Att tilta upp eller ner för mycket gör bara att man tappar fart.

Den äldre propellerkatalogen från Volvo är mest intressant vi har den på Fjordklubben på denna adress:
http://www.fjordclub.com/kat/45sw2001.pdf

Jag har testat alla typer av propellerar som idag finns att köpa till VP SP drev , jag skrev om detta i en artikel i PB för några år sedan. Bäst i test var Volvo HS och Solas som var helt likvärdiga. Det finns en 4 bladig Solas som jag testat på min båt och på en Sea Ray på Sea Ray båten var den ett otroligt lyft men jag fick inte ut så mycket mer på min Fjord.

Solas priserna är betydligt bättre än Volvo hör av dig på mail om du är intresserad av att köpa dessa jag kan ordna ett special pris för Fjordägare.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
TomasR
Inlägg: 121
Blev medlem: 08 aug 2012, 15:43
Ort: Stockholm

Re: Vad ska man ha för propeller på sin fjord?

Inlägg av TomasR »

Hej igen.

Nu har mecken tydligen mätt min propeller och säger att jag har 14x21.

Om jag tittar i guiden som du länkade till här i ditt svar Lars så ligger mina propellrar inom de fartområden som jag ligger i max på min båt (34-40 knop i guiden) för AQ225/290. Jag hamnar dock i den lägre delen av den max, dvs med fulla tankar och fulllastad båt ligger jag på topp oftast runt ~34 knop.

15x19 i guiden ligger i intervallet 32-37 knop.

Är det marschfarten eller max som guiden eftersträvar när den skriver intervallerna för varje propeller och motor/drev kombo?

/Tomas
Tomas
----------------------------------
Fjord 900 Dolphin
2x225 HP V8:or
Här skriver jag om min båt - http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1044
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Vad ska man ha för propeller på sin fjord?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej Tomas,

I guiden anges maxfart i intervallet.

15x19 kan vara ett bättre val propeller med 14 i diameter brukar man använda på betydligt lättare båtar anledningen är att du inte behöver lika stor bladarea på en lite båt. Oftast ökar verkningsgraden med en större diameter på propellern.


/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar