fjord weekener

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
finlanders
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 aug 2013, 19:41

fjord weekener

Inlägg av finlanders »

Hittat en fin weekender 21 med följande specs:
Volvopenta v6 , sötvattenkykning, 205hp, bensin, 340 timmar körd med , 205 duoprop, Aq205A
Bra elr dålig motor? Vad ska ha se på när jag far o titta på båten? Är det passlig maskin för en weekender? Dyr att serva?
Vilken båt årsmodell har inte dubbla fönster? Står inte hur gammal den är i annonsen..
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: fjord weekener

Inlägg av Nbottning »

Låter som en vettig motor i den båten. Vad är det för drev? 205 är mig veteligen ingen beteckning på ett drev....

En gammal båt, bedöm den efter skick! Man kan alltid montera en vv-beredare eller en ny kyl ganska enkelt, men är den allmänt nedgången är det en längre resa att få till....
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
finlanders
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 aug 2013, 19:41

Re: fjord weekener

Inlägg av finlanders »

Nbottning skrev:Vad är det för drev? 205 är mig veteligen ingen beteckning på ett drev....
Ingen aning :) står så i annonsen...kan du berätta ng om duoprop åt mig? Vet ingenting om innombordare.
Har innombord drev samma teknik som utombordsmotorer? Isf kan man väl se om oljan är vit och det betyder packnings byte. Ng annat som ja ska kolla efter på drevet? Vad tror ni den dricker i timmen marchfart? 25 liter?
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: fjord weekener

Inlägg av Nbottning »

Detfinns dom här som kan massor om drev som kan ge bre svar på mer tekniska frågor.

Men; Ja, ett bra sätt att kolla drevet är att kolla oljan, är den vit (vattenblandad) behöver drevet packas om (byta packningar och tätningar)
Detta bör avspeglas på priset isf.

Vidare ska drevet växla bra och inte "sparka" upp när man backar. Det får inte heller "knorra". Det sitter drivknutar i drevet, som på en bil märks ljudet först vid belastning när man svänger.

Bälgar ska vara bytta, en bälg skyddar tidigare nämnd drivaxel och en bälg är för att leda avgaserna från akterspegeln ut till drevet.

Bäst är om man kan demontera drevet och förvissa sig om att utgående axel från motorn (struten) inte är glapp.

Vidare ska drevet helst inte vara glapp i de plastbussningar som sitter dels uppåt där styrhjälmen går genom skölden samt i de två bussningar på sidan som hela drevet hänger i.

Jag utgår ifrån att båten du tittar på har 280 eller 290 drev.

Duopropp betyder som ordet ger en vink om, att det sitter dubbla motroterande propellrar. Detta ger bättre grepp, alltså högre acceleration och bättre manöverförmåga.

Förbrukning har jag inte koll på, men räkna på 1,5/nm så borde det hålla(?)
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: fjord weekener

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej

Vad menar du med dubbla fönster ? Delad framruta finns på alla 21 weekender 21 ht och DC har en välvd framruta. Vilken annons gäller det ? Länk?

Aq205 är en V6 på 4,3 liter passar bra till en 21 Weekender den är baserad på en GM/chevrolete V6 motor och det finns gott om eftermarknads delar till den motorn. 290 Dp är ett bra drev som var monterat till 205 motorn.

Har båten en brun rand eller är den helvit?

Nbottning:
Varmvatten på en 21 går kanske men då får man klämma in det med skohorn :wink: har du klivit ned i motorummet när det sitter en V6 eller V8 i en 21a?


/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
finlanders
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 aug 2013, 19:41

Re: fjord weekener

Inlägg av finlanders »

En ruta under framrutan har sett att vissa har så. Tack för infon^^^visste att duoprop var med"dubblarosetter" men där tog vetande slut. Gå till www.nettivene.com, på höger sida ser ni sökfält,på Vene-id skriver ni 531489.
Hur är det med lamineringen av båten ngra svaga punkter?
Tack
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: fjord weekener

Inlägg av Nbottning »

Haha, nä det kanske var ett dåligt exempel med VV beredare ;)

Men just att det är lättare att montera extrautrustning än att måla om en båt. Typ.
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: fjord weekener

Inlägg av Lars Lundbladh »

finlanders skrev:En ruta under framrutan har sett att vissa har så.
Hur är det med lamineringen av båten ngra svaga punkter?
Tack
Ok nu är jag med dubbla rutor kom efter ca 1978 när skrovet blev två färgat med brun rand. Vissa ägare har modifierat med dubbla rutor på äldre båtar med mer eller mindre lyckade resultat.

Laminatet i alla Weekender båtar är mycket gediget handupplagt och tjockt därav den höga vikten om man jämför med andra båtar i samma storleksklass.
Om botten sedan är helt fri från osmos är ingen garanti men brukar ändå vara möjligt att åtgärda.

Båten i annonsen ser ut att vara i bra bruksskick du får väl inspektera själv då bilderna inte säger allt.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar