Avgaskrök

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Erik21W
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 feb 2013, 21:20

Avgaskrök

Inlägg av Erik21W »

Jag har haft min 21 weekender med VP aq170C och 280 drev i ca 3 år nu men inte haft av och kontrollerat avgaslimpa och krök ännu. På avgaskröken går från övre delen av kröken en slang till ett extra utlopp i skölden i vattenytan ungefär. Är det nån som vet om det ur det extra utloppet ska komma bara kylvattten eller en blandning kylvatten/avgaser. När jag startar motorn så kommer helt klart motorljud ur det utloppet men det tystnar efter ett par sekunder. Ljudet har nog ökat lite med tiden. Funderar på om det beror på att avgaslimpan/kröken har rostat sönder invändigt.
Lars Lundbladh
Inlägg: 1501
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Avgaskrök

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

I avgaskrökens extra utlopp sitter en backventil så det kan vara anledningen till oljudet egentligen inget att bry sig om. Det extra utsläppet är till för att få motorn med lättstartad, då slipper motorn trycka ut vatten och avagaser genom drevet vis start. I princip alla Volvo motorer har detta fast det ser ut på olika sätt 280/V8 har två gummislangar ut ur drevskölden på var sida de nyare 290 dreven har utsläpp i underkant på skölden osv.

AQ170 kröken rostar nästan alltid sönder i underkant av böjen så att avgaser/vatten läcker in i båten. När båten är på land så trycker du med mejsel på undersidan av kröken (i vecket) går den igenom är det dags att byta. :roll:

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar