Bensintank 21 HT?

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
KalleHT21
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 jun 2015, 13:52

Bensintank 21 HT?

Inlägg av KalleHT21 »

Hej

Som jag tidigare skrev blev det hål på bensintanken. Den är nu lagad. Tanken blev pga av reparationen något djupare. Imellan bottnet och tanken rymdes en gammal gummimatta men bottnet mattam och tanken möts då tanken lagts fast i de fyra orginalhålen.

Nu blev det oljud pga av resonans! Beroende på hur mycket bensin finns i tanken uppstår oljudet på olika varvtal.

Skall jag söka en bättre vibrationsdämpande matta som ännu ryms imellan eller lyfta på tanken så den kommer loss från bottnet dvs nya hål för "öronen" som bär upp tanken?

Tack i förväg för goda råd?

Mvh
'Kalle
Lars Lundbladh
Inlägg: 1501
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Bensintank 21 HT?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Är tanken i kontakt med skrovet?
Gummimattan är till för att distansera tanken från skrovet. Det finns säkert flera anledningar men blan annat för att undvika slitage, viktfördelning samt vibrationsdämpning mot skrov, samt att inte eventuellt slagvatten kommer i direkt kontakt med tanken.
Om tanken är distanserad mot botten så går det att ordna vibrationsdämpning med dämpmattor jag brukar använda tex. Biltemas mattor som jag monterar på tankens sidor och ovansida: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000021214/


/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
KalleHT21
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 jun 2015, 13:52

Re: Bensintank 21 HT?

Inlägg av KalleHT21 »

Tack

Tanken ligger nu mot bottnet med en tunn ca 4 mm gummimatta imellan. Är det bättre att den är helt lös från bottnet och hänger i "öronen" eller att den ligger mot bottnet. Bottnet känns naturligare dvs ny bättre vibrationsmatta och höja tanken så mycket att mattan ryms under?

Kalle
Lars Lundbladh
Inlägg: 1501
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Bensintank 21 HT?

Inlägg av Lars Lundbladh »

4 mm tjockt gummi är ok och tanken bör alltid vila mot botten pga tyngden.
Kan det vara så att någon del buktar ut och kommer mot skrovet?
Kan även vara spänningar som uppkommit när tanken reparerades
Annars kan man dämpa tanken som jag tidigare beskrivit.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar