Fjord 24 Weekender, erfarenheter
Moderator: Lars Lundbladh
Fjord 24 Weekender, erfarenheter
Hej,
Det skulle vara intressant att få veta vad ni andra 24w ägare har för fakta om era båtar när det gäller framdrivningen.
Båten är från 1978 och jag har en AQ225D (1984) med 280 drev (1:1,61). Pinnen för drevvinkeln sitter i innersta hålet. Propellern är en HS16*17 och jag marchar 24 knop vid 3600 varv. Maxfart är 29 knop vid 4100 varv.
Vad har ni andra för fakta?
Miryl
Det skulle vara intressant att få veta vad ni andra 24w ägare har för fakta om era båtar när det gäller framdrivningen.
Båten är från 1978 och jag har en AQ225D (1984) med 280 drev (1:1,61). Pinnen för drevvinkeln sitter i innersta hålet. Propellern är en HS16*17 och jag marchar 24 knop vid 3600 varv. Maxfart är 29 knop vid 4100 varv.
Vad har ni andra för fakta?
Miryl
Heisan
Jeg har også en Fjord 24 Weekender 80 mod,mine tidligere motorer var 2xAQ145A den gjorde 29 knop på max.Jeg har nå montert en ny Mercruiser på 220hk.Har nå kjørt 10 timer og på max gjør den 32 knop og på 3500omd så gjør den 24 knop.Disse motorene bør ha max turtall 4400-4800omd.Hvis du har 4100 som max så kan du kanskje med fordel ha en propell som er 15x17 for og få ut de siste turtallet på din motor.
Trond J
1980 Fjord 24 Weekender Mercruiser 220Hk
Jeg har også en Fjord 24 Weekender 80 mod,mine tidligere motorer var 2xAQ145A den gjorde 29 knop på max.Jeg har nå montert en ny Mercruiser på 220hk.Har nå kjørt 10 timer og på max gjør den 32 knop og på 3500omd så gjør den 24 knop.Disse motorene bør ha max turtall 4400-4800omd.Hvis du har 4100 som max så kan du kanskje med fordel ha en propell som er 15x17 for og få ut de siste turtallet på din motor.
Trond J
1980 Fjord 24 Weekender Mercruiser 220Hk
Hej igen,
Du har rätt Trond. Jag har rekommenderat maxvarvtal mellan 4000-4400. Jag hade tidigare en 15*17 propeller men upplevde att den greppade för dåligt vilket medförde aningen hög planingströskel.
Jag har installerat elektronisk tändning i år plus ny tändspole vilket gjorde mig varse att min varvtalsmätare visade fel. När jag byte till 16*17 propeller så visade varvtalsmätaren 4400 på max. Varvtalsräknaren är nu korrekt kalibrerad och 4100 varv är kanske i minsta laget. Ska imorgon kolla hur 15*17 propellern känns. Jag har ju även flyttat in pinnen för drevvinkeln till innersta läget så planingströskeln kanske är ok med 15*17 propeller plus att jag får bra maxvarvtal. Avgörande blir helt klart hur stort slip jag har i accelarationsmomentet och i marchfart.
Återkommer med resultat!
Miryl
Du har rätt Trond. Jag har rekommenderat maxvarvtal mellan 4000-4400. Jag hade tidigare en 15*17 propeller men upplevde att den greppade för dåligt vilket medförde aningen hög planingströskel.
Jag har installerat elektronisk tändning i år plus ny tändspole vilket gjorde mig varse att min varvtalsmätare visade fel. När jag byte till 16*17 propeller så visade varvtalsmätaren 4400 på max. Varvtalsräknaren är nu korrekt kalibrerad och 4100 varv är kanske i minsta laget. Ska imorgon kolla hur 15*17 propellern känns. Jag har ju även flyttat in pinnen för drevvinkeln till innersta läget så planingströskeln kanske är ok med 15*17 propeller plus att jag får bra maxvarvtal. Avgörande blir helt klart hur stort slip jag har i accelarationsmomentet och i marchfart.
Återkommer med resultat!
Miryl
Hej igen,
Testade 15*17 propellern i helgen och kommer nu upp i maxvarvtal 4200. Jag märker ingen större skillnad i marchfart däremot blir båten lite trögare att få upp i planing, möjligen får jag ut 0,5-1 knop mer av 16*17 propellern vid samma vavtal. Kanske detta beror på att det är mindre slip på 16*17 proppen. Känns som om en 16*16 propeller borde vara rätt (kan öka varvtalet vid marchfart samt reducerat slip). Ingen därute som provat? Synpunkter?
Ska man i så fall köpa en 16*15 och justera upp den till 16*16 eller ska man ta en 16*17 och justera ner stigningen 1 tum?
Jag är medveten om att detta är finlir.... men det är roligt!
Miryl
Testade 15*17 propellern i helgen och kommer nu upp i maxvarvtal 4200. Jag märker ingen större skillnad i marchfart däremot blir båten lite trögare att få upp i planing, möjligen får jag ut 0,5-1 knop mer av 16*17 propellern vid samma vavtal. Kanske detta beror på att det är mindre slip på 16*17 proppen. Känns som om en 16*16 propeller borde vara rätt (kan öka varvtalet vid marchfart samt reducerat slip). Ingen därute som provat? Synpunkter?
Ska man i så fall köpa en 16*15 och justera upp den till 16*16 eller ska man ta en 16*17 och justera ner stigningen 1 tum?
Jag är medveten om att detta är finlir.... men det är roligt!
Miryl
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag är medveten om att detta är finlir<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Jeg litt sånn jeg også så lenge jeg vet den skal ha 4400 så skal den det(hehe).Motor bør gå med det som er anbefalt er helt enig med deg i det.Men jeg stusser litt over det du fikk med 15x17,jeg hadde det slik med min 21 weekender fikk ikke opp turtallet helt.Da var det en fjær på sentrifugalvekten i fordeleren som var røket.Det er faktisk en svakhet på disse hvis du har original fordeler(tror det heter tendspole på svensk).Kom tilbake med mer innfo når du har forsket litt til.[;)]
Trond J
1980 Fjord 24 Weekender Mercruiser 220Hk
Jeg litt sånn jeg også så lenge jeg vet den skal ha 4400 så skal den det(hehe).Motor bør gå med det som er anbefalt er helt enig med deg i det.Men jeg stusser litt over det du fikk med 15x17,jeg hadde det slik med min 21 weekender fikk ikke opp turtallet helt.Da var det en fjær på sentrifugalvekten i fordeleren som var røket.Det er faktisk en svakhet på disse hvis du har original fordeler(tror det heter tendspole på svensk).Kom tilbake med mer innfo når du har forsket litt til.[;)]
Trond J
1980 Fjord 24 Weekender Mercruiser 220Hk
Hej igen,
Nja, inte helt säker på vad du menar Trond. Monterade elektronisk tändning (ignitor) innan jag sjösatte och satte dessutom i en ny tändspole. Menar du att fjädern som finns kvar i fördelaren skulle kunna vara i dåligt skick så att det påverkar varvtalet?
Dessutom, när jag monterade "ignitorn" så stod det att man skulle ta bort motståndet vid tändspolen såvida man inte hade en båt som nyttjades under tävlingsförhållanden, då kunde man låta motståndet sitta kvar. Jag lät dock motståndet sitta kvar. Rätt eller fel?
Miryl
Nja, inte helt säker på vad du menar Trond. Monterade elektronisk tändning (ignitor) innan jag sjösatte och satte dessutom i en ny tändspole. Menar du att fjädern som finns kvar i fördelaren skulle kunna vara i dåligt skick så att det påverkar varvtalet?
Dessutom, när jag monterade "ignitorn" så stod det att man skulle ta bort motståndet vid tändspolen såvida man inte hade en båt som nyttjades under tävlingsförhållanden, då kunde man låta motståndet sitta kvar. Jag lät dock motståndet sitta kvar. Rätt eller fel?
Miryl
Hej
Har en 21W med AQ200D og 280SP. Kjenner igjen (temmelig nøyaktig) de tallene du gir for turtall og propellstørrelsene.
Har prøvet med 15*17, fikk 4.200 rpm. Med 16*17 fikk jeg 4.000 rpm. I følge både Drevia og Progress (Oslo, som begge fikk en del info, ga de uavhengig av hverandre anbefaling om 16*15. Ville gi meg ca 4.400. Så, det er nok også den rette for deg. Vil jeg tro.
Har en 21W med AQ200D og 280SP. Kjenner igjen (temmelig nøyaktig) de tallene du gir for turtall og propellstørrelsene.
Har prøvet med 15*17, fikk 4.200 rpm. Med 16*17 fikk jeg 4.000 rpm. I følge både Drevia og Progress (Oslo, som begge fikk en del info, ga de uavhengig av hverandre anbefaling om 16*15. Ville gi meg ca 4.400. Så, det er nok også den rette for deg. Vil jeg tro.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Trond, vad har du för drev och utväxling?<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Jeg har 1.62:1 på mitt mercruiser drev og det som tilsvarer en 15x17 propell.Kan nevne min forrige båt som var 21 wekender med 225D og 280 drev gjorde 37 knop.
På min 21 weekender så hadde jeg de samme problemer som du har nå,det var røket en fjær i fordeleren under lokket som stiften sitter på der sitter det to fjærer men det er ikke sikkert du har slike i og med at du har byttet til elektronisk tenning.[:)]
Trond J
1980 Fjord 24 Weekender Mercruiser 220Hk
Jeg har 1.62:1 på mitt mercruiser drev og det som tilsvarer en 15x17 propell.Kan nevne min forrige båt som var 21 wekender med 225D og 280 drev gjorde 37 knop.
På min 21 weekender så hadde jeg de samme problemer som du har nå,det var røket en fjær i fordeleren under lokket som stiften sitter på der sitter det to fjærer men det er ikke sikkert du har slike i og med at du har byttet til elektronisk tenning.[:)]
Trond J
1980 Fjord 24 Weekender Mercruiser 220Hk
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Har du powertrim eller i vilket hål sitter pinnen för drevvinkeln<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Nå har jeg powertrim,når jeg hadde Volvo enten det var AQ145 eller Aq225D så hadde jeg pinnen i den midterste stillingen.
Trond J
1980 Fjord 24 Weekender Mercruiser 220Hk
Nå har jeg powertrim,når jeg hadde Volvo enten det var AQ145 eller Aq225D så hadde jeg pinnen i den midterste stillingen.
Trond J
1980 Fjord 24 Weekender Mercruiser 220Hk