Ålder?

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
ALMÖ
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 sep 2005, 16:08
Ort: Kungsängen

Ålder?

Inlägg av ALMÖ »

Hur kan jag åldersbestämma min Fjord 27 Cruiser? Den har toan fram och ett "Det Norske Veritas" emblem under ratten till höger. Luftintagen utvändigt är svarta med "cromade" dekaler "Cruiser".
Vad jag förstår så är det en Fjord och inte en Selco, men hur gammal??
cepe
Inlägg: 181
Blev medlem: 18 okt 2003, 08:59
Ort: Norway
Kontakt:

Inlägg av cepe »

Om "boksene" på siden av cockpit er blå er det en Selcvruiser, dvs. <1970. Mørkegrønne "bokser" betyr Fjordcruiser bygd i perioden 1970-1978

cepe00 on Skype
ALMÖ
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 sep 2005, 16:08
Ort: Kungsängen

Inlägg av ALMÖ »

Tack för info.Mina luftintag är svarta, men dom kan ju vara omlackade. Men är det inte så att man flyttade toan in i förruffen när det blev Fjord? Samt att DNV blev involverade först när det blev Fjord, eller har Selcon också DNV godkännande?
/ALMÖ
ALMÖ
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 sep 2005, 16:08
Ort: Kungsängen

Inlägg av ALMÖ »

Åkte ner och kollade luftintagen och dom är mörkgröna under den svarta färgen.
Lite info som kanske kan vara intressant för övriga ägare av samma båttyp.
DNV skickade ut en nummerserie som började 79060 och slutade 79081 i september 1973. Detta betyder med stor sannolikhet att båtar inom detta intervall är byggda 1973. Även båtar byggda av Selco hade DNV skylt fick jag veta.
/ALMÖ
R.L.B.
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 sep 2004, 10:10
Ort: Norway

Inlägg av R.L.B. »

Viktigste forskjellen på Selcruiser og Fjordcruiser
er innstøpningene i motorrommet. På Fjordcruiser ble det støpt langsgående skott helt opp til dørken på hver side av motoren. Dette etter anbefaling av DNVeritas for å stive av bedre og skille tanken fra motorrommet.
ALMÖ
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 sep 2005, 16:08
Ort: Kungsängen

Inlägg av ALMÖ »

En bekant i min båtklubb sålde Selco och Fjord i början av 70-talet och meddelade mig att man även ändrade förstärkningarna i skrovet när det blev Fjord, man lade in nya eller grövre stringers. Detta beroende av att tidigare (Selco) flexade i botten. Nu har jag hittat ett tillverkningsnummer på min båt : A/S FJORD PLAST NORWAY NO254057 tror jag det står. Skulle vara kul att kunna spåra något register.
/A
FJORD 27
Skriv svar