Lutande Fjord 21 Holiday!

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
M Wejnäs
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 nov 2006, 09:41

Lutande Fjord 21 Holiday!

Inlägg av M Wejnäs »

Hej !

Jag har nyligen köpt en fjord 21:a Holiday. Efter att den sjösattes märkte vi att den lutade något mot styrbord. Jag har kontrollerat viktfördelningen men inte hittat lösning på problemet. När jag står på barbords sida (bak) är den stadig men när jag går över till styrbord så "kränger" fjorden till och "dippar" kraftigt. Det känns nästan som att båten saknar flytkraft på styrbords sida! Det finns inga skador på skrovets utsida förutom en mindre (ca 1x1 cm) bit lossnat på kölens undersida. Säljaren uppgav att "alla" fjordar lutar lite!?

Är det någon som har någon idé om vad felet beror på?

Kan det finnas vatten i skrovet?

Det verkar som att båten någon gång har byggts om och att man då har flyttat två batterier och placerat dem under soffan på styrbords sida eller är detta orginal?
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Min Weekender är också lite rank på styrbord samt lutar åt det hållet. Har en hel del stuvat i styrbords akterbox men jag undrar om inte toa installationen som sitter rätt högt upp och långt ut på styrbordsida tillsamans med förarplats gör att 21 orna lutar lite. Är det fler som har samma erfarenhet ?

/Lars Lundbladh
Mårten Tyren
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 apr 2005, 20:25
Ort: Sweden

Inlägg av Mårten Tyren »

Hej!

Det är samma sak med min 21 Weekender, fast tvärtom. Den lutar åt babord. Jag har tre batterier långt ut på babords sida och dom väger c:a 20 kg styck. Jag har inte provat att flytta batterierna när båten ligger i sjön, men 60 kg på ena sidan måste påverka.

Prova med att flytta dina batterier så kanske du hittar orsaken.

/Mårten
rind
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 mar 2005, 12:08
Ort: Sweden

Inlägg av rind »

Hej,

Jag har perfekt viktfördelning när jag flyttade ett av mina tre batterier till styrbordsida.

Mvh/Rickard
Skriv svar