Fjord Wing. Maximal storlek på utombordare?

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Lento
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 sep 2009, 16:35
Ort: Kungälv, Sweden

Fjord Wing. Maximal storlek på utombordare?

Inlägg av Lento »

Hej!

Är det någon som vet det maximala antalet hästkrafter man får ha på utombordare till Fjord Wing 19 HT?

Anledningen till att jag frågar är att jag fått besked från försäkringsbolaget att 115 hk är max men att de 20 % högre. Det innebär knappt 140 hk. Får man verkligen inte ha större motor än så?

Som jag förstått det har båten varit framgångsrik i racerbåtstävlingar och det borde ju varit med betydligt större motorer än så. Jag har även sett båten med större motorer än så i annonser. Kan man göra något med båten för att försäkringsbolsget skall acceptera större motor, typ förstärka akterspegel?

Min dröm är att någon gång få råd med en 175 eller kanske tom en 200 hk fyrtaktare ellerEvinrude E-tec.

Allra bäst vore en bränslesnål utombordare med turbodiesel som jag tycker det är konstigt ätt det inte satsas mer på. För lite info se, http://www.megoutboards.com/

Mvh

Lento
baheno
Inlägg: 86
Blev medlem: 05 sep 2009, 19:35
Ort: Stockholm

Re: Fjord Wing. Maximal storlek på utombordare?

Inlägg av baheno »

Jag är ingen expert på ämnet, men en tanke är ju att vikten är "viktigare" än kraften.
Förr i tiden var ju motorerna större redan från 90HK och uppåt... I dag kan man ju ha en v8 på 300hk som utombordare, tänk bara vad den skulle vägt på 70-talet!

En incident för inte allt för länge sedan med en båt och tre grabbar som var ute o fiskade försvann ju spårlöst, man bärgade båten och konstaterade att den sjunkit pga för stor motor i aktern! Den tog in vatten så snabbt och sjönk att dom inte hann ringa från mobiltelefon eller anropa SOS på annat sätt.... Tror att alla strök med...
cepe
Inlägg: 181
Blev medlem: 18 okt 2003, 08:59
Ort: Norway
Kontakt:

Re: Fjord Wing. Maximal storlek på utombordare?

Inlägg av cepe »

DnV sertifiserte Fjordwing til max. 135hk utenbordsmotor, max. 170hk (=B30 ;-)) hekkagregat.

--cepe
Lento
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 sep 2009, 16:35
Ort: Kungälv, Sweden

Re: Fjord Wing. Maximal storlek på utombordare?

Inlägg av Lento »

Tusen tack för informationen, Cepe.

Mvh

Lennarth
philipkarlberg
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 maj 2011, 12:39

Re: Fjord Wing. Maximal storlek på utombordare?

Inlägg av philipkarlberg »

Hej,

Jag har en Suzuki 140 4-takt på min Fjordwing. Det går utmärkt. Men den väger nästan 200 kg och den tar lätt in vatten i motorbrunnen när man backar, så jag är tveksam om jag skulle sätta på en tyngre motor.

Dessutom har jag upptäckt att akterspegeln har en hel del fukt i sig, så jag måste förmodligen åtgärda det i vinter. Så jag skulle definitivt kolla upp akterspegeln innan jag sätter på en större motor.

Mer info om min båt här:
http://www.fjordwing.blogspot.com

Mvh
Philip
MrQaz
Inlägg: 13
Blev medlem: 01 dec 2013, 00:30
Ort: Stockholm

Re: Fjord Wing. Maximal storlek på utombordare?

Inlägg av MrQaz »

Hej
Jag har läst och inspirerats av din blogg. Men nu är den borta.... Har du kvar den på annan adress.
Är nyfiken om bl a ditt motorbyte.

Med vänlig hälsning, Andreas aka MrQaz
Dolphin 900 -88
Fjordwing 19 HT -72
Suzuki DF 140A - 15
Mahogny optimistjolle -56
Vattenskoter med jetdrift och snöskotermotor på 34hk -82
Traxxas Spartan -13
Skriv svar